ظروف پلاستیکی

مهم‌ترین کاربرد ظروف پلاستیکی چیست؟

امروزه به هر طرف از محیط پیرامون خود که نگاه کنیم، قطعاً اثری از اشیا پلاستیکی را خواهیم دید. پلاستیک به طیف وسیعی از مواد پلیمری مصنوعی یا نیمه مصنوعی گفته می‌شود که‌ تاریخچه طولانی‌مدتی دارند. پلاستیک برای اولین بار در سال ۱۸۲۰ یعنی حدود ۲۰۰ سال قبل تولید گردیده است.

این ماده پلیمری امروزه به قدری در زندگی روزمره ما‌ نقش دارد که در صنایع گوناگون نیز جز پرمصرف‌ترین مواد اولیه محسوب می‌شود. یکی از وسایل پرکاربردی که از این ماده مصنوعی تولید می‌شوند، ظروف پلاستیکی می‌باشند. ظرف‌های پلاستیکی امروزه فوق‌العاده پرکاربرد هستند‌.

این ظروف در اموری مثل پخش غذای نذری، بسته‌بندی ادویه‌جات، لبنیات، حبوبات و موارد از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گونه‌ای که‌ امروزه در هر خانه‌ای حداقل یک‌ ست از ظرف‌های پلاستیکی وجود دارد.

به طور کلی ظرف‌های ساخته شده از جنس پلاستیک دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به همین دلیل همه خانم‌های خانه‌دار به آن‌ها نیاز خواهند داشت. برای تولید این ظروف نیز طی فرایندی پلاستیک به حالت مذاب درآمده و سپس به آن فرم داده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درخصوص ظروف پلاستیکی و علت محبوبیت آن در ادامه این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی پلاستکو همزاه ما باشید.

مهم‌ترین دلایل محبوبیت ظروف پلاستیکی در دنیا

امروزه ظرف‌های تولید شده از جنس پلاستیک طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و محبوبیت فراوانی دارند. این به این دلیل است که استفاده از این نوع ظروف می‌تواند مزایای فراوانی، هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

در ادامه به مهم‌ترین مزایا و فاکتورهای مثبت ظروف پلاستیکی اشاره نموده‌ایم:

  • روند تولید ساده و آسان

تولید این نوع ظروف بسیار آسان می‌باشد و فرایند فوق‌العاده ساده‌ای دارد. به همین دلیل معمولاً به مقدار انبوه تولید شده و این روند بسیار سریع صورت می‌گیرد.

  • حمل آسان

حمل ظرف‌های تولید گردیده از پلاستیک بسیار آسان‌تر می‌باشد. چرا که این نوع ظروف معمولاً وزن بسیار کمی داشته و به راحتی قابلیت جا به جایی دارند.

  • تنوع در رنگ، طرح و سایز

دیگر دلیل محبوبیت این ظروف، تنوع فراوانی است که دارند. این نوع ظروف در انواع سایزهای کوچک بزرگ و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌شوند. تنوع طرح در ظروف پلاستیکی نیز بسیار بالا می‌باشد. به گونه‌ای که حتی می‌توانید از برخی فروشنده‌ها بخواهید، طرح دلخواهتان را بر روی آن‌ها چاپ کنند.

  • قابلیت استفاده در بیشتر محیط‌ها

شما می‌توانید در تمامی محیط‌ها از ظروف پلاستیکی استفاده کنید. گرچه این ظروف برای پذیرایی گزینه مناسبی نیستند، اما قابلیت استفاده در محیط کار، منزل و …را دارند. چرا که دارای ظاهر بسیار شیکی بوده و استفاده از آن‌ها نیز آسان و لذت‌بخش می‌باشد.

  • شستشوی آسان

ظروف پلاستیکی جنس کاملاً نچسبی دارند.‌ یعنی اگر از آن‌ها برای مصرف نوشیدنی یا سرو غذا استفاده کنید، به‌راحتی قابل شستشو خواهند بود. در نتیجه نیاز نیست که زمان طولانی‌مدتی را صرف شستشوی آن‌ها کنید.

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه‌

همیشه یکی از مهم‌ترین معیارهای خریداران ظروف در تمام دنیا، قیمت می‌باشد. ظرف‌های پلاستیکی قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به ظروف چینی، شیشه‌ای و فلزی دارند. به‌گونه‌ای که یک ست ظروف چینی می‌تواند چندین برابر ست‌های پلاستیکی قیمت‌ داشته باشد. درنتیجه شما با کمترین هزینه می‌توانید ظروف پلاستیکی شیک و زیبایی را خریداری نمایید و این از دیگر دلایل محبوبیت این ظروف در دنیا می‌باشد.

  • بازیافت آسان

پدیده بازیافت امروزه اهمیت فراوانی در تمامی کشورهای دنیا دارد. چرا که می‌تواند در حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی آن، نقش بسزایی داشته باشد. حال ظرف‌های پلاستیکی به ساده‌ترین شیوه ممکن قابل بازیافت می‌باشند. چرا که به‌راحتی ذوب شده و به حالت مایع درمی‌آیند.

  • شکل‌پذیری آسان

دیگر دلیل محبوبیت ظروف پلاستیکی در دنیا، شکل‌پذیری بسیار آسان آن‌ها می‌باشد. این ظروف فوق‌العاده انعطاف‌پذیر هستند و به‌راحتی شکل می‌گیرند. به همین دلیل تولیدکنندگان در هنگام تولید آن‌ها با دغدغه خاصی مواجه نخواهند بود.

اصلی‌ترین معایب استفاده از ظروف پلاستیکی

گرچه ظروف تولید شده از پلاستیک محبوبیت زیادی در جهان دارند، اما استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند برخی معایب را به همراه داشته باشد. به همین دلیل آشنایی با جوانب منفی و معایب این‌ نوع ظروف، می‌تواند در هنگام خرید بسیار اهمیت داشته باشد.

در ادامه مهم‌ترین معایب استفاده از این نوع ظروف را نام برده‌ایم:

  • آسیب به محیط‌زیست

با وجود اینکه ظروف پلاستیکی به علت بازیافت آسان به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کنند، اما برخی معایب را نیز به همراه دارند. همان‌طور که می‌دانید، این ظروف حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا کاملاً تجزیه شوند. در نتیجه این مورد می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد کند که‌ گاها جبران‌پذیر نیز نیستند.

  • به خطر افتادن سلامتی افراد

دیگر فاکتور منفی استفاده از این نوع ظروف به خطر افتادن سلامتی افراد می‌باشد. وقتی غذای داغ در این ظروف ریخته می‌شود، موادی شیمیایی و بسیار مضر را از خود درون غذا پخش می‌کنند. طبق تحقیقات این مواد می‌توانند عامل بروز حدود ۷۰ نوع بیماری خطرناک و سرطان‌های مختلف در بدن شوند. به همین دلیل استفاده از ظروف پلاستیکی در بسیاری از موارد برای سلامتی انسان مضر تلقی می‌شود.

  • دوام نسبتاً کم

سومین فاکتور منفی این نوع ظروف دوام نسبتاً کم آن‌ها می‌باشد. ظروف ساخته شده از پلاستیک در برابر حرارت دوام بسیار کمی داشته و ممکن است ذوب شوند، یا تغییر شکل دهند. به همین دلیل دوام نسبتاً‌ کمتری داشته و‌ آسیب‌پذیرتر از سایر انواع ظروف می‌باشند. در نتیجه در طولانی‌مدت قابل‌استفاده نخواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *