ظروف پلاستیکی بازیافتی

 ظروف پلاستیکی بازیافتی چیست؟

 بازیافت یکی از مهم‌ترین مسائل در دنیای امروزی می‌باشد که کشورهای زیادی بر روی آن‌ تمرکز دارند. مخصوصاً بازیافت ظروف پلاستیکی امروزه اهمیت زیادی پیدا کرده است. منظور از بازیافت ظروف پلاستیکی، تبدیل مواد زائد، به وسایل قابل مصرف می‌باشد. برای مثال بسیاری از قاشق و چنگال‌های یکبار مصرف پلاستیکی، کاسه و لیوان و … در برخی کشورها پس از مصرف به کارخانه‌های بازیافت ارسال می‌شوند.

 این کارخانه‌ها این دسته از ظروف پلاستیکی را ذوب نموده و‌ دوباره شکل می‌دهند تا ظروف جدید و قابل استفاده‌ای تولید گردد. به این فرایند بازیافت ظروف پلاستیکی گفته می‌شود. تمامی انواع ظروف پلاستیکی را می‌توان حدود دو مرتبه بازیافت نمود؛ اما بعد از بار دوم معمولاً مواد آن‌ها کیفیت اولیه خود را از دست داده و دیگر قابل بازیافت نخواهند بود‌.

حال علت تولید ظروف پلاستیکی بازیافتی چیست؟ در درجه اول ما برای پاکسازی محیط‌زیست بالاجبار باید ظروف پلاستیکی را، در زمین دفن کنیم یا آن‌ها را به روش‌های مختلف بسوزانیم تا کاملاً از بین بروند‌‌. یا اینکه آن‌ها را در طبیعت رها کنیم.‌ حال هر یک از این روش‌ها عواقب بسیار جبران‌ناپذیری برای طبیعت داشته و می‌توانند بسیار مشکل‌ساز باشند. در حالی که بازیافت ظروف پلاستیکی فوایدی نیز به همراه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص در ادامه این مقاله از سایت فروشگاه خرید آنلاین ظروف پلاستیکی پلاستکو همراه ما باشید.

 در زیر به برخی فواید مهم این نوع ظروف اشاره نموده‌ایم:

  • قیمت مناسب

 این ظروف چون اصطلاحاً بازیافتی هستند، با قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رسند. در نتیجه خرید آن‌ها معمولاً نیاز به پرداخت‌ هزینه زیادی نخواهد داشت.

  • کاهش مصرف سوخت

ظروف پلاستیکی بازیافتی برای معدوم‌سازی باید سوزانده شوند. حال سوزاندن این ظروف نیازمند سوخت بسیار زیادی است. در حالی که با بازیافت آن‌ها مصرف سوخت کاهش‌یافته و نیاز به این کار نخواهد بود.

  • حفظ محیط‌زیست

اگر بخواهیم از ابتدا و بدون فرایند بازیافت شروع به تولید ظروف پلاستیکی کنیم، باید برای انجام این کار از گازهای‌ گلخانه‌ای بسیار زیادی استفاده شود. این کار موجب می‌شود که‌ محیط‌زیست فوق‌العاده آلوده شود؛ اما برای تولید ظروف پلاستیکی بازیافتی قطعاً گازهای‌ گلخانه‌ای کمتری مصرف شده و همین موجب حفظ هرچه بیشتر محیط‌زیست می‌شود.

  • کاهش مصرف انرژی

تولید ظروف پلاستیکی بازیافتی نسبت به زمانی که‌ مواد خام برای این کار استفاده شود، انرژی بسیار کمتری نیاز خواهد داشت. به همین دلیل از نظر اقتصادی نیز کاری مقرون‌به‌صرفه خواهد بود‌.

چرا نباید ظروف پلاستیکی بازیافتی بخریم؟

علارغم تمامی فاکتور مثبت گفته شده در بالا، بسیاری از پزشکان و محققین توصیه می‌کنند که‌ به‌ هیچ عنوان ظروف پلاستیکی بازیافت شده را خریداری نکنید. این مسئله دلایل متعددی دارد و از نظر علمی نیز کاملاً تأیید می‌گردد. به طور کلی به دلایل زیر خرید این نوع ظروف در حال حاضر اصلاً توصیه نمی‌شود:

  • کیفیت بسیار پایین

شاید برایتان عجیب باشد، اما ظروف پلاستیکی بازیافت شده به ظروف ۲ هزار تومانی در بازار شهرت دارند! همانطور که می‌دانید بازیافت باعث می‌شود ظروف پلاستیکی بسیار بی‌کیفیت باشند. چون در طی فرایند بازیافت پلاستیکی کیفیت و مرغوبیت اولیه خود را کاملاً از دست می‌دهد.

به همین دلیل معمولاً ظروف پلاستیکی بازیافتی قیمت فوق‌العاده پایینی داشته و این به علت کیفیت بسیار‌ کم آن‌ها می‌باشد. به‌گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها در صورت بروز کوچک‌ترین حرارتی فوراً ذوب می‌شوند، یا اگر کمترین فشاری به آن‌ها‌ وارد کنید خرد می‌شوند.

  • تولید غیرمجاز

به طور کلی مطابق نظر قانون‌گذار تولید ظروف پلاستیکی مصرفی، با استفاده از مواد بازیافتی به هیچ عنوان قانونی و مجاز تلقی نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از ظروف بازیافتی از جنس پلاستیک که در بازار مشاهده می‌کنید در مراکز نامعتبر و اصطلاحاً زیرزمینی تولید می‌شوند. در حالی که با کشف این مراکز، قطعاً تمامی آن‌ها پلمپ خواهند شد. پس حتی تولید این نوع ظروف علارغم فواید گفته شده در بالا، از نظر قانونی نیز کاملاً منع می‌گردد.‌

  • بهداشتی نبودن

دیگر دلیل عدم خرید ظروف پلاستیکی بازیافتی بهداشتی نبودن آن‌ها می‌باشد. همان‌طور که گفته شد این ظروف معمولاً در مراکز معتبری تولید نمی‌شوند. به همین دلیل بهداشت در تولید آن‌ها رعایت‌ نگردیده و قطعاً ناخالصی بسیار زیادی خواهند داشت.

  • به خطر انداختن سلامتی افراد

دلیل بعدی که موجب می‌شود خرید ظروف بازیافت شده پلاستیکی گزینه مطلوبی به نظر نرسد، به خطر افتادن سلامتی افراد می‌باشد. این ظروف به شکل غیراصولی و غیربهداشتی تولید می‌شوند‌. به همین دلیل در هنگام استفاده موادی مضر را وارد غذا می‌کنند. در نتیجه موجب بروز بیماری‌هایی از جمله نارسایی کلیوی، غلظت خون، مشکلات گوارشی و‌…می‌شوند.

همچنین در صورت استفاده مداوم و طولانی‌مدت از ظروف پلاستیکی بازیافتی قطعاً احتمال بروز بیماری‌های صعب و العلاج مثل سرطان نیز وجود خواهد داشت. چرا که‌ برخی افراد سودجو اشیا پلاستیکی که در خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها، تالارها و …مورد استفاده قرار می‌گیرند را بازیافت نموده تا این نوع ظروف را تولید نمایند.‌ ظروف تولید شده به این شکل، حامل میکروب‌های فوق‌العاده خطرناکی هستند. در نتیجه موجب ابتلای افراد به بیماری‌های بسیار کشنده‌ای نیز خواهند شد.

  • تغییر طعم غذا

دیگر فاکتور منفی مهمی که موجب می‌شود استفاده از ظروف پلاستیکی بازیافتی به هیچ عنوان توصیه نشود، تغییر طعم غذا می‌باشد. این ظروف مقدار زیادی مواد شیمیایی را در غذا پخش می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود که طعم غذا تلخ‌تر شود، یا اینکه بوی ناخوشایندی داشته باشد. در این صورت اگر از این ظروف برای بسته‌بندی غذا استفاده نموده باشید، ناچارا باید تمامی آن را دور بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *