نحوه‌ی نگهداری بلورجات

نحوه‌ی نگهداری بلورجات

بلورجات یکی از حساس‌ترین و باارزش‌ترین لوازمی است که تقریباً در هر خانه‌ای یافت می‌شود. چراکه این ظروف هم زیبایی و هم کارایی لازم را داشته و دارند و به همین علت است که محبوبیت خاصی در میان لوازم‌خانگی دارند. طبیعتاً بلورجات به علت زیبایی و حساسیت منحصربه‌فردی که دارند، نیاز به تمیزکاری و نگهداری خاصی دارند.

تمیز کردن و نگهداری خوب از ظروف بلوری باعث می‌شود تا بتوانیم هم در هزینه و هم در وقت صرفه‌جویی کرده باشیم. به همین علت قصد داریم در این مقاله به نکاتی درباره‌ی نحوه‌ی نگهداری بلورجات اشاره‌کنیم. پس با ما همراه شوید.

نکات خرید ظروف مسافرتی

تمیزکاری و پولیش کردن ظروف بلوری

ظروف بولری تمیز و شفاف باعث می‌شود تا میهمانان و افرادی که از این ظروف استفاده می‌کنند از طعم غذاها، نوشیدنی‌ها و هر چیزی که در آن‌ها میل می‌کنند لذت ببرند. این در حالی است که ظروف کدر و تار احساس ناخوشایندی به افراد خواهد داد. به خاطر داشته باشید که به هنگام تمیز کردن ظروف بلوری دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید.

ماشین‌های ظرف‌شویی چگونه ظروف بلوری را سالم و بدون شکستگی می‌شویند؟

امروزه در بازار ماشین‌های ظرف‌شویی گوناگونی وجود دارد و ظروف بلوری را به‌خوبی می‌شویند. همچنین، در رستوران‌ها و هتل‌ها به علت حجم بالای ظروف، معمولاً از ماشین‌های ظرف‌شویی استفاده می‌کنند. این در حالی است که برای این‌که بتوانیم در نحوه‌ی نگهداری بلورجات عملکرد خوبی داشته باشیم می‌توانیم از ماشین ظرف‌شویی برای شست‌وشو و تمیزکاری آن‌ها استفاده کنیم.

نکاتی درباره‌ی شست و شوی ظروف بلوری در ماشین ظرف‌شویی

_ابتدا فشار آب را چک کرده و سپس فشار آب ماشین ظرف‌شویی را تنظیم کنید.

_ذرات باقی‌مانده‌ی غذا و شیرینی‌جات و مایعات اضافی ظروف را پاک‌سازی کنید.

_به علت حساس بودن ظروف بلوری، ظروف را طوری در سبد ماشین ظرف‌شویی بچینید که با یکدیگر تماس نداشته باشند.

_ظروف بلوری را طوری در سبد ماشین ظرف‌شویی قرار دهید که مانع از خط و خش و لک روی ظروف شود.

_سبد را به‌آرامی در ماشین ظرف‌شویی قرار داده و درب آن را ببندید.

_تنظیمات دلخواه را روی دستگاه اعمال کرده و دکمه‌ی شروع را بزنید.

_در آخر درب ماشین ظرف‌شویی را به‌طور نیمه‌باز قرار دهید تا بخار آن خارج شود. دقت کنید که درب آن را کامل باز نکنید تا دستگاه کاملاً سرد شود.

حتی در هنگام استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای شست و شوی بلورجات، باید دقت کافی را داشته باشید و طوری در نحوه‌ی نگهداری بلورجات حساسیت به خرج دهید که باعث شکسته شدن و خط وخش نشود.

 انواع ظروف مناسب مایکروفر

چگونه ظروف بلوری را با دست بشوریم؟

برای شست‌وشوی ظروف بلوری با دست، باید از یک سطح نرم مانند پارچه‌ی میکرو فیبر استفاده کنید. برای شست و شوی لیوان‌های بلوری می‌توانید از فرچه‌ی شست و شوی لیوان استفاده کنید تا هم‌زمان کمتری برای شست و شوی لیوان‌ها صرف کنید، هم لیوان‌ها را تمیزتر بشویید. می‌توانید با استفاده از یک سینک استیل مجزا راحت‌تر به کار خود بپردازید.

نکاتی برای شست و شوی ظروف بلوری با دست

_قبل از شروع شست‌وشو، همه‌ی قسمت‌‌های سینک را بشویید.

_باقی‌مانده‌ی محتویات ظروف را تمیز کنید.

_ظروف را در یک سینک که با آب گرم و پودر یا مایع شست‌وشو پرکرده‌اید، با یک سطح نرم بشویید.

_برای اینکه بتوانید پودر یا مایع شست‌وشو را از روی ظروف برطرف کنید، آن‌ها را در یک سینک جداگانه آبکشی کنید.

_در سینکی جداگانه که با آب گرم و مایع ضدعفونی‌کننده پرکرده‌اید، ظروف بلوری را قرار داده و ضدعفونی کنید.

نحوه‌ی تمیز کردن ظروف بلوری

برای اینکه ضربه و خسارت کمتری به ظروف بلوری‌تان وارد شود، می‌توانید ظروف بلوری‌تان را با دست و فرچه‌ی شست‌وشو بشورید. همان‌طور که می‌دانید، ممکن است در صورت استفاده از ماشین ظرف‌شویی برای شست و شوی ظروف بلوری ترک و شکستگی در این ظروف به بار آید. به همین علت است که، شست‌وشو با دست نکته‌ی حائز اهمیتی در نحوه‌ی نگهداری بلورجات است.

نحوه‌ی پولیش کردن ظروف بلوری

شفافیت و درخشندگی ظروف بلوری باعث شده تا این ظروف انتخاب بسیاری از افراد باشند. این در حالی است که وجود لک بر روی این ظروف، به‌ویژه هنگامی‌که تصور می‌شود کاملاً شفاف و براق است می‌تواند برای افراد آزاردهنده باشد. بنابراین، براق کردن ظروف بلوری می‌تواند مهم‌ترین نکته‌بین نکات نحوه‌ی نگهداری بلورجات برای بسیاری از افراد باشد.

برای اینکه ظروف بلوری را برق بیندازید، می‌توانید محلولی با ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک و سرکه تهیه‌کرده و ظروف بلوری‌تان را بشویید و آن‌ها را برق بیندازید. برای استفاده از این محلول بگذارید ظروف به مدت ۱۰ دقیقه در داخل آن قرار گیرند و سپس با استفاده از یکپارچه‌ی میکرو فیبر ظروف بلوری‌تان را پولیش کنید. همچنین، برای این کار می‌توانید از پولیشر الکتریکی استفاده کنید.

آیا لازم است ظروف بلوری‌تان بیشتر بدرخشد؟

آیا ظروف بلوری‌تان دارای لکه‌های تیره و کدر است؟ همان‌طور که می‌دانید اگر بلورجات را به‌خوبی خشک نکنید، لکه‌ی قطره‌های آب بر روی آن‌ها به‌صورت تیره باقی می‌ماند. شاید دقت کرده باشید که باقی ماندن لکه‌ی آب روی بلورجات باعث ایجاد رسوب می‌شود، به‌خصوص هنگامی‌که در معرض هوا خشک‌شده باشند. برای پاک کردن لکه‌های آب روی ظروفتان می‌توانید از یکپارچه‌ی میکرو فیبر جلا دهنده استفاده کنید.

روش خشک‌کردن ظروف بلوری

خوب خشک‌کردن ظروف بلوری یکی دیگر از نکات مهم در نحوه‌ی نگهداری بلورجات است. برای خشک‌کردن ظروف بلوری، می‌توانید از حوله‌ی نخی و پارچه‌ای از جنس میکرو فیبر استفاده کنید و بلافاصله بعد از شستن بلورجات به خشک‌کردن آن‌ها بپردازید. همچنین، هنگام خشک‌کردن ظروف بلوری‌تان سعی کنید با پارچه طوری ظروف را در دستتان بگیرید که اثرانگشتتان بر روی ظروف باقی نماند.

نحوه‌ی دسته‌بندی و جابه‌جایی ظروف بلوری

درصورتی‌که در مهمانی‌ها از ظروف بلوری استفاده می‌کنید، باید دقت داشته باشید تا در هنگام جا‌به‌جایی و چیدن و جمع‌کردن آن‌ها از روی میز دقت کافی را داشته باشید تا احتمال شکستن آن‌ها را کاهش دهید. برای این کار می‌توانید از سینی‌های ضد سر استفاده کنید تا ظروفتان به هنگام جا‌به‌جایی نشکند. همچنین، می‌توانید از قفسه‌هایی برای ظروف بلوری‌تان استفاده کنید که هم احتمال شکسته شدنشان کم باشد و هم در معرض گردوخاک و باکتری‌ها قرار نگیرند.

سخن آخر

ظروف بلوری ظروفی بسیار حساس و ظریف و درعین‌حال زلال و شفاف هستند و به دلیل همین زیبایی منحصربه‌فردشان مورداستفاده‌ی بسیاری از افراد قرار می‌گیرند. به علت ظرافت خاص این ظروف باید در هنگام شست‌وشو و نگهداری از آن‌ها دقت کافی را داشته باشیم و اطلاعاتی در مورد نحوه‌ی نگهداری بلورجات داشته باشیم.

درصورتی‌که از ماشین ظرف‌شویی برای شست‌وشو استفاده می‌کنید باید در پاک‌سازی محتویات این ظروف، تنظیم فشار آب ماشین ظرف‌شویی و نحوه‌ی چیدن آن‌ها دقت کنید. هنگام شست‌وشو با دست، از یکپارچه‌ی نرم استفاده کنید. بعد از شست‌وشو بلافاصله به خشک‌کردن آن‌ها بپردازید، تا لکه‌ی آب باقی نماند و نیز به هنگام جابه‌جایی از سینی‌های ضد سر استفاده کنید تا احتمال شکستنشان را کاهش دهید و همچنین، از قفسه‌هایی استفاده کنید که ظروف بلوری‌تان شکسته نشود و در معرض گردوخاک و باکتری‌ها قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *