ظروف مناسب مایکروفر

 انواع ظروف مناسب مایکروفر

مایکروفر وسیله‌ای بسیار کاربردی در آشپزخانه‌های ایرانی می‌باشد که از آن استفاده‌های گوناگونی می‌شود. شما می‌توانید با کمک این دستگاه غذای خود را در عرض چند دقیقه گرم نمایید، یا به پخت کیک و شیرینی، پیتزا، انواع دسرها و …بپردازید.

 اما مسئله‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که باید در انتخاب ظروف مایکروفر بسیار دقت و‌ احتیاط به خرج دهید. ظروفی که درون مایکروفر می‌گذارید، باید حتماً مناسب این‌ کار باشند. در غیر این صورت ممکن است موجب بروز مشکلاتی جبران‌ناپذیر شوند. برای مثال استفاده از ظروف نامناسب درون مایکروفر می‌تواند موجب انفجار، شکستگی ظرف، برق‌گرفتگی، ذوب شدن شیشه مایکروفر و …شود.‌

چرا که درواقع همه‌ انواع ظروف مناسب مایکروفر نیستند. پس باید با بهترین انواع ظروف برای استفاده در دستگاه مایکروفر آشنایی داشته تا بتوانید در هنگام خرید بهتر تصمیم‌گیری نمایید. در ادامه به معرفی بهترین انواع ظروف مناسب برای مایکروفر پرداخته‌ایم:

  • ظروف دایره‌ای یا بیضی شکل

در درجه اول می‌بایست ظروفی را برای داخل مایکروفر انتخاب کنید که دایره‌ای یا بیضی شکل باشند. این ظروف سطح‌ تماس بیشتری برای غذا ایجاد می‌کند. در نتیجه تمام سطوح غذا به صورت یکنواخت پخته شده و یا به‌خوبی گرم می‌شود. در حالی که اگر از ظروف چهارگوش مربعی یا مستطیلی شکل استفاده کنید، قطعاً گوشه‌های غذا می‌سوزد و غذا کیفیت مناسبی نخواهد داشت. پس بهترین ظروف مناسب مایکروفر مواردی هستند که کاملاً گرد می‌باشند.

  • ظروف سیلیکونی

یکی دیگر از بهترین گزینه‌ها برای استفاده درون مایکروفر ظروف سیلیکونی می‌باشند. این ظروف کاملاً برای استفاده در این دستگاه ایده آل بوده و کیفیت غذا را به خوبی حفظ می‌کنند. به همین دلیل در هنگام خرید آن‌ها جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. پس با خیال راحت می‌توانید از این ظروف برای پخت انواع کیک و شیرینی استفاده کنید.

  • ظروف آرکوپال

یکی دیگر از بهترین انواع ظروف مناسب مایکروفر ظروف آرکوپال هستند. آرکوپال ها در واقع ظاهری شبیه به ظروف سرامیکی یا چینی دارند. در حالی که فوق العاده بی‌خطر بوده و به هیچ عنوان موجب انفجار یا شکستگی مایکروفر نخواهند شد. همچنین این نوع ظروف به علت جنس خاصی که دارند، موجب گرم شدن یا پخته شدن هرچه سریع‌تر غذای شما می‌شوند. در نتیجه می‌توانید سریع‌تر غذا یا دسر خود را از درون مایکروفر خارج‌ کنید. پس اگر به دنبال ظروفی مناسب به این منظور هستید، از ظروف آرکوپال غافل نشوید.

کدام نوع ظروف مناسب مایکروفر نیستند؟

گفتیم که انتخاب ظروف مناسب برای داخل مایکروفر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. چون عدم توجه به این مسئله می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. حال برخی ظروف در بازار وجود دارند که به هیچ عنوان برای استفاده در مایکروفرها مناسب نیستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند خساراتی به بار بیاورد.

 به همین دلیل به هیچ عنوان نباید آن‌ها را به این منظور خریداری کنید. ظروف نامناسب برای مایکروفر را در زیر نام برده‌ایم:

  • ظروف فلزی

ظروف فلزی شامل مواردی مثل روی، استیل، مسی و …بوده که به هیچ عنوان جز گروه ظروف مناسب مایکروفر قرار نمی‌گیرند‌. چرا که‌ ظروف فلزی اگر در مایکروفر قرار گیرند بسیار سریع داغ می‌شوند. در نتیجه فوراً موجب سوختگی و کاهش کیفیت غذا می‌شوند.

 علاوه بر این لبه بسیار داغ ظروف فلزی، می‌تواند به صفحه شیشه‌ای جلوی دستگاه مایکروفر اصابت کند‌. در اين صورت احتمال خرد شدن، ترک برداشتن یا حتی انفجار صفحه شیشه‌ای این دستگاه نیز وجود دارد. پس تحت هیچ شرایطی از ظروف فلزی درون دستگاه مایکروفر استفاده نکنید.

  • ظروف رنگ دار

ظروف رنگ دار نیز به هیچ عنوان جز گروه ظروف مناسب مایکروفر قرار نمی‌گیرند. دلیل آن هم بسیار واضح است. این ظروف به علت دارد بودن طرح‌های چاپی، در سطح خود دارای رنگ زیادی هستند. در اثر حرارت رنگ ظروف ذوب شده و‌ وارد غذا می‌شود. در نتیجه هم ظروف شما شکل اولیه خود را از دست داده و هم ناچارا باید غذای حاوی رنگ را دور بریزید. پس از این نوع ظروف نیز استفاده نکنید تا مشکلی پیش نیاید.

  • ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی نیز اصلاً نمی‌توانند ظروف مناسب مایکروفر به‌حساب بیایند. در درجه اول اکثریت ظروف پلاستیکی در اثر حرارت دیدن کاملاً ذوب می‌شوند. پس عملاً استفاده از آن‌ها می‌تواند دستگاه مایکروفر شما را کاملاً خراب و‌ از کار افتاده کند. اگر هم این نوع ظروف ذوب نشوند، در صورت بروز حرارت موادی شیمیایی و سرطان‌زا را وارد غذای شما خواهند کرد. پس استفاده از آن‌ها درون مایکروفر مجاز نخواهد بود.

  • ظروف چوبی

ظروف چوبی را می‌توانید گاها برای گرم کردن غذا درون مایکروفر استفاده کنید؛ اما بازهم توصیه می‌شود این نوع ظروف را نیز، به این منظور مورد استفاده قرار ندهید. چرا که ظروف چوبی اگر مرتباً در معرض حرارت قرار گیرند، قطعاً شکل اولیه خود را از دست داده و‌ فوق‌العاده خشک‌ می‌شوند. حتی گاها برخی از ظروف مناسب مایکروفر که از جنس چوب هستند، ممکن است آتش بگیرند.

نحوه تشخیص مناسب بودن ظروف برای استفاده در مایکروفر

شاید در بازار با ده‌ها مدل ظرف مناسب برای مایکروفر مواجه شوید و این تنوع زیاد موجب سردرگمی اتان شود‌. به همین دلیل می‌بایست حتماً بتوانید ظروف مناسب مایکروفر را تشخیص دهید. انجام این کار دشوار نبوده و به دو روش بسیار ساده امکان‌پذیر می‌باشد.

برای تشخیص مناسب بودن ظروف از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تست اولیه ظرف

در درجه اول می‌بایست ظرف موردنظر خود را کاملاً تست کنید. برای این‌ کار ابتدا مقداری آب درون ظرف بریزید و آن را در مایکروفر قرار دهید.‌ سپس درجه دستگاه را بسیار بالا ببرید. پس از یک الی دو دقیقه ظرف را خارج کنید. حالا به بدنه آن دست بزنید. اگر بدنه ظرف داغ باشد و آب درون آن‌ سرد، جز ظروف مناسب مایکروفر نیست؛ اما بلعکس اگر بدنه ظرف سرد بوده و آب داغ شود، می‌توانید از ظرف موردنظر با خیال راحت در مایکروفر استفاده کنید.

  • توجه به برچسب‌های روی ظرف

برندهای معتبر بر روی ظروف خود برچسب‌هایی را قرار می‌دهند که علامت‌های خاصی بر روی آن‌ها وجود دارد. با دیدن این‌ علامت‌ها می‌توانید به‌راحتی ظروف مناسب مایکروفر را تشخیص دهید. ظرفی که مناسب مایکروفر باشد، دارای برچسبی است که بر روی آن‌ یک علامت حرارت یا بخار غذا قرار دارد.

لذا پیش از خرید آنلاین ظروف پلاستیکی به خصوص ظروف پلاستیکی مناسب برای مایکروفر حتما به موارد گفته شده در بالای مقاله توجه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *