آیا اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مضر هستند؟

مهم‌ترین دلایل محبوبیت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی

همان‌طور که می‌دانید بازی کردن و استفاده از اسباب‌بازی‌ها، می‌تواند در ارتقا خلاقیت کودکان تأثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این بازی در بهبود روابط اجتماعی کودک و همچنین افزایش هوش او نیز نقش مهمی دارد. به همین دلیل کارشناسان کودک توصیه می‌کنند، که‌ والدین تایم مشخصی در طول روز را به بازی کردن با کودک پرداخته و در این کار او را همراهی کنند. حال اسباب‌بازی پلاستیکی یکی از محبوب‌ترین وسایل برای کودکان بوده، که می‌تواند بهترین گزینه برای ایجاد سرگرمی آن‌ها باشد.

به همین دلیل اسباب‌بازی پلاستیکی امروزه جز پرفروش‌ترین‌ها بوده، و تقریباً در کمد هر کودک حداقل چندین قطعه از آن‌ها وجود دارد‌. تمایل به بازی با این نوع اسباب‌بازی‌ها، یکی از نشانه‌های سلامت عقل کودکان و کنجکاوی ذهنی آن‌ها می‌باشد. حال دلایل متعددی وجود دارند، که موجب محبوبیت هرچه بیشتر این نوع اسباب‌بازی‌ها شده‌اند.

در ادامه به این دلایل اشاره نموده‌ایم:

دوام بالا

از مهم‌ترین مزایای اسباب‌بازی‌های پلاستیکی که موجب محبوبیت آن‌ها شده است، می‌توان به دوام بالایی که دارند اشاره نمود. اسباب‌بازی پلاستیکی دارای خاصیت کشسانی بوده و انعطاف‌پذیری زیادی دارند. به همین دلیل قابلیت خم شدن داشته، و به‌هیچ‌عنوان دچار شکستگی نمی‌شوند. چراکه پلاستیک معمولاً در برابر ضربه بسیار مقاوم می‌باشد.

 کودکان معمولاً تمایل دارند اسباب‌بازی خود را پرت کنند، روی آن بنشینند یا هر طور که می‌خواهند با آن رفتار کنند. حال اسباب‌بازی پلاستیکی به علت دوام بالایی که دارد، بهترین گزینه برای کودکان بازیگوش محسوب می‌شود. ماندگاری بالای این نوع اسباب‌بازی موجب می‌شود که تا سال‌ها قابل‌استفاده باشند.

قابلیت شستشو

دیگر علت پرطرفدار بودن اسباب‌بازی‌های پلاستیکی قابلیت شستشوی آن‌ها می‌باشد. کودکان معمولاً علاقه دارند با اسباب‌بازی خود درون گل و لای، برف، آب و …..بازی کنند. چراکه این‌گونه هیجان بازی کردن برای آن‌ها بیشتر می‌شود.

حال اگر اسباب‌بازی پلاستیکی کثیف و آلوده شود، تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب می‌توانید مجدداً آن را همانند روز اول نو و تمیز کنید. پس هر زمان که بخواهید می‌توانید اسباب‌بازی کودک خود را  شستشو داده، و این‌گونه از انتقال آلودگی و میکروب‌ها نیز جلوگیری کنید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

سومین مزیت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها می‌باشد. پلاستیک نسبت به فلز، مس، چوب و ….قیمت بسیار ارزان‌تری دارد. به همین علت اسباب‌بازی‌های ساخته‌شده از جنس پلاستیک نیز، اصولاً پایین‌ترین قیمت را در بازار دارند. درنتیجه می‌توانید با کمترین قیمت جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین اسباب‌بازی پلاستیکی را برای کودک دلبندتان، خریداری نمایید.

استفاده‌ی ظروف پلاستیکی برای کودکان

آیا اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مضر هستند؟

در بالا گفتیم که استفاده از اسباب‌بازی‌های ساخته‌شده از جنس پلاستیک، می‌تواند جوانب مثبت فراوانی به همراه داشته باشد. اما واقعیت این است که پلاستیک معضل سبک زندگی امروز مردم همه کشورها تلقی می‌شود. چراکه این ماده پلیمری مدت‌ها در طبیعت باقی‌مانده، و تجزیه آن می‌تواند ده‌ها سال طول بکشد.

 به همین دلیل در درجه اول اسباب‌بازی پلاستیکی، می‌تواند آسیب‌های زیادی به محیط‌زیست وارد نماید. حال آیا اسباب‌بازی‌های پلاستیکی برای کودکان نیز مضر هستند؟ پاسخ این سؤال با قاطعیت بله است. همان‌طور که می‌دانید برای ساخت پلاستیک از ۴۰۰نوع ماده شیمیایی استفاده می‌شود، که حداقل۱۰۰مورد آن می‌توانند برای کودکان مضر باشند.

کودکان معمولاً تمایل دارند اسباب‌بازی‌های خود را بو کنند و یا آن‌ها را به دهان خود نزدیک‌ کنند. به همین دلیل مواد شیمیایی از این طریق وارد بدن کودک شده، و سلامت او را به خطر می‌اندازند. این مواد شیمیایی می‌توانند رشد و تکثیر هورمون‌های بدن کودک را با اخلال روبرو کرده، و حتی خطراتی جدی برای قلب و ریه‌ها به همراه داشته باشند.

 به همین دلیل اکثریت اسباب‌بازی‌های پلاستیکی برای سلامت کودکان مضر هستند. حال واقعیت تلخ‌تر این است که در دنیای امروزی، بیش از ۹۰درصد از اسباب‌بازی‌ها از جنس پلاستیک بوده و این می‌تواند مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده باشد.

بهترین جایگزین برای اسباب‌بازی‌های پلاستیکی چیست؟

باوجود مضرات و خطرات فراوان اسباب‌بازی‌های تولیدشده از پلاستیک، بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال جایگزینی مناسب برای این نوع اسباب‌بازی‌ها می‌باشند. طبق نظر کارشناسان و بدون هیچ تردیدی چوب بهترین ماده‌ای است، که می‌تواند جایگزین پلاستیک شود. به همین دلیل امروزه بازار فروش اسباب‌بازی‌های چوبی بسیار داغ شده، و محبوبیت زیادی پیداکرده‌اند.

 اسباب‌بازی‌های چوبی می‌توانند مزایای زیر را به همراه داشته باشند:

بافت و بوی دل‌نشین و طبیعی

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی در اکثر موارد، بوی مواد شیمیایی را داشته و این‌گونه احساسات منفی را به کودک منتقل می‌کنند. اما بافت و بوی اسباب‌بازی‌های چوبی بسیار طبیعی و دل‌نشین بوده، و همین می‌تواند موجب آرامش و نشاط هرچه بیشتر کودک شود.

وزن مناسب برای کودکان

اسباب‌بازی‌های چوبی وزن بسیار کمی دارند. به همین دلیل بازی کردن با آن‌ها، می‌تواند برای کودکان بسیار آسان‌تر و همچنین لذت‌بخش‌تر باشد. به همین دلیل وزن مناسب آن‌ها را نیز می‌توان از مهم‌ترین فاکتورهای مثبت این نوع اسباب‌بازی‌ها به‌حساب آورد.

زیبایی و طراحی جذاب

معمولاً اسباب‌بازی چوبی بسیار شکیل‌تر از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی طراحی می‌شوند. به همین دلیل زیبایی و جذابیت آن‌ها می‌تواند، موجب جلب‌توجه کودک‌ شده و معمولاً تمایل کودکان برای بازی با آن‌ها بیشتر است.

آیا لگوها از پلاستیک ساخته میشوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *