انواع ظروف فریزری پلاستیکی

انواع ظروف فریزری پلاستیکی

در این مقاله می‌خواهیم به مزایا و انواع ظروف فریزری پلاستیکی بپردازیم. این‌ها ظروفی هستند که دارای درب پلمپ شده هستند و برای نگهداری مواد غذایی در طولانی‌مدت با حفظ تازگی و کیفیت بسیار مناسب هستند.همچنین به ذکر چیستی پلاستیک و ویژگی‌های کلی آن و موارد استفاده از پلاستیک در زندگی روزمره بپردازیم.

 

پلاستیک چیست ؟

پلاستیک، ماده‌ی مصنوعی که به‌صورت طبیعی یافت نمی‌شود و می‌توان تحت فرایندهای مکانیکی آن را به شکل‌های مختلف درآورد. پلاستیک‌ها موادی ضد رطوبت و ضد فرسودگی که وزن بسیار سبکی هم دارند و برخی از پلاستیک‌ها نرم و برخی سخت و ضخیم هستند که هرکدام ویژه استفاده در نوع خاصی از لوازم و ظروف هستند. امروزه پلاستیک‌ها جایگاه مهمی در زندگی انسان‌ها دارند . برای خرید لوازم پلاستیکی کم‌ضرر می‌توانیم به اعدادی که روی ظروف پلاستیکی درج‌شده که آن اعداد بین ۱تا ۷ هستند . 

این اعداد بیانگر نوع موادی که در ساخت ظروف پلاستیکی به‌کاررفته است . اگر روی کالای موردنظر شما عددی بین ۱تا ۵ باشد بیانگر مناسب بودن کالا برای استفاده در آشپزخانه و یا نگهداری مواد غذایی است. 

 

ویژگی کلی پلاستیک‌ها و موارد استفاده از آن

  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • عایق برق و گرما که باعث استفاده از این پلیمر در صنایع الکتریکی 
  • سبکی آن‌ها نسبت به موادی مثل فلزات 
  •  درجات مختلف ضخامت دارند که هرکدام از این‌ها در نوع خاصی از ظروف و کالاها استفاده می‌شوند .
  • رنگ‌پذیر بودن 
  • تنوع بالا در شکل‌گیری
  • قیمت مناسب و سرعت مناسب و بالای ساخت 
  • پایین بودن قیمت مواد اولیه که باعث گسترده‌تر شدن استفاده پلاستیک‌ها نسبت به دیگر مواد می‌شود.
  • قابلیت مکمل شدن با دیگر مواد مثل شیشه،چوب،فلز،سنگ،سرامیک 

 

پلاستیک‌ها تشکیل‌شده از ماده اولیه‌ای به نام رزین که رایج‌ترین آن‌ها پلی‌اتیلن ، پلی‌اتیلن ترفتالات ، پلی پروپلین ، پلی وینیل کلراید و پلی استایرن که این رزین‌ها معمولاً دربسته بندی‌ها استفاده می‌شوند . از پلاستیک‌ها در موارد مختلفی می‌توان استفاده کرد برای نمونه در ظروف پلاستیکی فریزری، سبدهای میوه، ظروف پلاستیکی مورداستفاده در آشپزخانه، انواع سطل‌های زباله ، قسمت‌هایی از درها و پنجره‌ها، لوله‌کشی‌ها،گلدان‌های پلاستیکی ، نایلون‌هایی که از آن در موارد زیادی استفاده می‌کنیم.  

 

مزایای ظروف فریزری پلاستیکی

ظروف فریزری که حتماً باید جنس ضد رطوبت و ضد بخار داشته باشند تا از یخ زدگی و گرفتن بو جلوگیری کنند. هر ظرف پلاستیکی که در بازار وجود دارد قابلیت استفاده در فریزر را ندارد. درصورتی‌که از ظروف مخصوص فریزر استفاده کنیم مواد غذایی تازه و باکیفیتی خواهیم داشت. از مزایای این ظروف پلاستیکی مخصوص فریزر می‌توان علاوه بر کیفیت بالای مواد غذایی زمان مصرف آن‌ها به مرتب کردن ظاهر یخچال فریزر اشاره‌کنیم ، در این صورت ما فضای بیشتری برای قرار دادن مواد غذایی خود در اختیارداریم . 

به‌طورکلی شما می‌توانید با خرید ظرف‌های مخصوص فریزر نظم و تازگی بعد از نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی را تجربه کنید.

راهنمای خرید ظروف مخصوص فریزر

ویژگی‌های ظرف‌های مخصوص فریزر 

باید توجه داشته باشید فقط ظروفی را می‌توان به‌عنوان ظروف فریزری استفاده کرد که دارای علامت PP  باشند.

این علامت در پشت ظرف حک‌شده باشد که در غیر این صورت از قرار دادن مواد غذایی خود جدا خودداری کنید.از قابلیت‌های دیگر این ظروف چفت شدن آن‌ها با یکدیگر است یعنی به‌هیچ‌وجه لغزش یا ریختن مواد غذایی برای شما رخ نمی‌دهد . 

خرید ظرف‌های فریزری باکیفیت تأثیر زیادی روی سلامتی ما دارد ، باید سعی کنیم به خاطر هزینه‌ی کمتر از ظرف‌هایی که استاندارد نیستند و بسته‌بندی‌های نایلونی برای ذخیره مواد خوراکی استفاده نکنیم زیرا در این صورت سلامت خود و خانواده را به خطر انداخته‌ایم . 

از ویژگی‌های دیگر این ظرف‌ها دارا بودن درب پلمپ شونده است که از یخ‌زدگی بیش‌ازحد جلوگیری می‌کند، البته بعد از خارج کردن مواد غذایی خود از فریزر می‌توانید در همان ظرف‌های مخصوص با توجه به ویژگی مایکروویوی بودن ،گرم کرده و با خیال راحت استفاده کنید. از مهم‌ترین مزایای ظروف پلاستیکی نشکن بودن آن‌ها است که باعث می‌شود به‌راحتی از این جنس لوازم در سفرها و کارهای خود استفاده کنیم . همه ما از معایب پلاستیک برای طبیعت مطلع هستیم ولی اگر طبق فرایندهای اصولی ساخته‌شده باشد مشکلی برای سلامت و طبیعت ایجاد نخواهد شد. 

 به‌طورکلی نمی‌توان ظرف‌های پلاستیکی را در ماکروویو قرارداد زیرا  در صورت استفاده اشتباه باعث تولید سم دیوکسین می‌شود . فقط می‌توان از ظروف مخصوصی که بر اساس استانداردهای مخصوص که قابلیت استفاده در ماکروویو و مقابله با گرمای بالا رادارند استفاده کرد.



از ظروف فریزری برای نگهداری چه چیزهایی می‌توان استفاده کرد؟ 

شما می‌توانید به‌راحتی و با خیال راحت از این ظروف در فریزر استفاده کنید. با اطمینان کامل بدانید که بعد از مدت‌ها نگهداری مواد غذایی شما کیفیت و تازگی همان روز اول را خواهد داشت . حالا می‌خواهیم ببینیم چه مواد غذایی را می‌توان در ظروف مخصوص فریزر قرارداد؟ شما می‌توانید برای یک روز یا چند ماه آینده مواد خوراکی برای خود ذخیره کنید. موادی مثل : سبزیجات، میوه‌ها ، کره ، غذایی که امروز پخته‌اید و قصد دارید در آینده از آن استفاده کنید . 


نتیجه گیری

پس ما نتیجه می‌گیریم که ازآنجایی‌که پلاستیک‌ها بهترین جایگزین برای دیگر ظروف هستند می‌توانیم با توجه به عدد درج‌شده روی ظروف  بهترین و کم‌ضرر ترین ظروف پلاستیکی را برای استفاده در آشپزخانه خود انتخاب کنیم .

نوعی از مفیدترین این ظروف پلاستیکی ،ظروف پلاستیکی فریزری هستند که بنابر جنس ضد رطوبتی ، توانایی نگهداری تازه مواد غذایی بعد از مدت‌ها رادارند از کاربردی‌ترین لوازم در آشپزخانه شما باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *