پرکاربردترین لوازم آشپزخانه

 

پرکاربردترین لوازم آشپزخانه

از مهم ترین جای خانه می‌توان به آشپزخانه اشاره کرد. از این ‌جهت مهم است که تمام مسائل مربوط به سلامتی انسان و خوردوخوراک انسان‌ها در این محل اتفاق می‌افتد. ازاین‌رو به  پرکاربردترین لوازم آشپزخانه می‌پردازیم تا بدانید هر کدام از این لوازم چه نقشی در آشپزخانه دارد.

 

پرکاربردترین لوازم آشپزخانه کدام است؟

شاید با مطرح‌ کردن این سوال ذهن شما به سمت لوازم بزرگی مانند یخچال، لباسشویی و یخچال یا حتی اجاق گاز برود. در این‌که این اقلام از وسایل ضروری خانه و آشپزخانه هستند شکی نیست، اما در کنار این‌ها لوازم ضروری دیگری وجود دارد که شاید تا به حال به اهمیت آن‌ها فکر نکرده باشید. در ادامه به معرفی پرکاربردترین لوازم آشپزخانه به همراه کاربرد آن‌ها می پردازیم.

سرویس قابلمه

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که اگر قابلمه‌ها نبودند ما در میان چه چیزی غذا می‌پختیم؟ قابلمه‌ها از هر جنسی که باشند برای پخت‌وپز یک وسیله ضروری هستند. و بدون وجود آن‌ها کار آشپزی لنگ می ماند. معمولاً  خانم‌های خانه قابلمه‌ها را به صورت ست‌های چند تکه‌ای تهیه می‌کنند. که این ست‌ها شامل قابلمه با سایز کوچک تا سایز بزرگ است. این قابلمه‌ها را می‌توانید در جنس‌های مختلف روی، آلومینیوم، مس و تفلون تهیه کنید. در میان این جنس‌ها تفلون از کیفیت بالاتری برخوردار است به همین دلیل اصولاً توسط خانم‌ها انتخاب می‌شود. برای تهیه انواع خورشت و برنج از این قابلمه‌ها استفاده می‌کنند و بنابه تعداد نفراتی که به صرف وعده‌های غذایی می‌پردازند، باید قابلمه با سایزهای مختلف انتخاب کرد. این سرویس‌های قابلمه دارای ماهیتابه‌های دربدار نیز هست که برای سرخ کردن موادی مانند پیاز و سیب زمینی از این ماهیتابه‌ها استفاده می‌شود. به طورکلی برای آشپزی کردن اولین وسیله مورد نیاز، قابلمه‌ها هستند‌.

سرویس چاقو

چاقوها در اثر استفاده زیاد در مقابل موادی مانند سیب زمینی و پیاز تیزی تیغ خود را از دست می‌دهند. از این رو باید برای هر کاری یک چاقوی مجزا تهیه کنید. اگر بخواهید به صورت تک‌تک برای موارد مورد نیاز خود چاقو تهیه کنید، علاوه بر هزینه اضافی که دارد سبب بهم ریختگی نظم چاقوی آشپزخانه شما می‌شود. به همین دلیل یک سرویس چاقو می تواند مشکل شما را حل کند. در این سرویس پنج یا شش عدد چاقوهای مختلفی موجود است. که برای کاربردهای مختلف از خرد کردن گوشت گرفته تا تکه کردن نان هستند.

لوازم برقی

یکی از پرکاربردترین لوازم موجود در آشپزخانه لوازم برقی مختلف است. هر یک از این لوازم‌های برقی به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. مانند آسیاب کن، سبزی ‌خردکن،مخلوط کن، آبمیوه‌گیری و غذاساز از جمله وسایل برقی مورد نیاز در آشپزخانه است. هر یک از این ابزار ها بسته به کاری که در آشپزخانه انجام می‌دهند مورد اهمیت قرار دارد. برای تهیه یک غذای سالم و خوشمزه آماده کردن مواد اولیه در اولویت قرار دارد. هر یک از این وسایل کار ما را برای تهیه مواد اولیه بر طبق دستور پخت هرغذا آسان می کند. در ادامه کاربرد هر یک از این ظروف را در آشپزی بیان می‌کنیم.

آسیاب‌کن

برای خردکردن و آسیاب کردن موادی مانند سبزی یا سیب زمینی و مرغ یا گوشت می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. این دستگاه از یک تیغه فلزی تشکیل شده است که قابلیت خردکردن مواد را دارد‌.

سبزی خرد‌کن

برای تهیه سبزی غذاهایی چون قرمه سبزی یا سبزی‌پلو از این دستگاه استفاده می‌شود. سبزی را بشویید و پس‌از خشک‌شدن آب آن، سبزی را به داخل این دستگاه بریزید تا با استفاده از تیغ این دستگاه خورد شود.

مخلوط کن

برای درست کردن انواع ترشی کاربرد دارد. به این‌صورت که تمامی مواد اولیه برای طرز تهیه ترشی یا غذایی مانند کتلت را در آن ریخته و این دستگاه علاوه بر ریزکردن مواد را باهم مخلوط نیز می‌کند.

آبمیوه‌گیری

اگر عادت به نوشیدن آبمیوه در طول روز دارید، این وسیله یک ابزار کاربردی است. میوه‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت تکه‌های کوچک در داخل دستگاه بی‌اندازید تا به راحتی آبمیوه طبیعی شما آماده باشد.

غذاساز

غذاساز یا ۱۱کاره قابلیت انجام ۱۱کار را به‌صورت جداگانه دارد. از این وسیله برای خردکردن، آسیاب‌کردن، مخلوط‌ کردن و آب‌گرفتن مواد غذایی استفاده می‌شود. با داشتن این دستگاه دیگر نیاز به دستگاه‌های دیگر ندارید.

سرویس چینی

ابزار کاربردی دیگری که به بیان آن می پردازیم، سرویس چینی است. تصور کنید در یک خانه هستید که غذا آماده است اما هیچ وسیله ای برای سرو غذا ندارید، در این‌صورت شرایط خیلی به‌هم‌ریخته می‌شود. در رابطه با خوردن غذا و سلامت بدن سرویس چینی بسیار مهم است. این سرویس شامل تمامی ظروف که برای سرو غذا نیاز است، می باشد. مانند بشقاب، کاسه، دیس، نمکدان و … که معمولاً به صورت ۹۸ پارچه در بازار موجود است. این جمله به این معنی است که مجموع تعداد این ظروف ۹۸ تکه است. در هر طرح و رنگی که بخواهید موجود هستند. از ویژگی‌های این سرویس این است که در برابر ضربه، مقاومت چندانی ندارد و قابلیت شکستن دارد. به همین دلیل باید در نگهداری کردن از آن مواظب باشید.

سرویس قاشق و چنگال

دیگر وسیله پرکاربرد آشپزخانه سرویس قاشق و چنگال است. از این سرویس برای خوردن غذا استفاده می شود. به همین دلیل وجود این سرویس در هر خانه‌ای الزامی است. این سرویس شامل قاشق، چنگال، کاردمیوه‌خوری و چنگال میوه‌خوری است که همگی با هم ست هستند‌.

مهم‌ترین ابزارهای آشپزخانه

سرویس پارچه‌ای

سرویس پارچه‌های موجود در آشپزخانه دیگر وسیله کاربردی آشپزخانه است. این سرویس شامل دستگیره، دم کنی، پیش‌بند، نمگیر و غیره است. هر یک از این وسایل در خانه ضروری هستند و به‌همین دلیل باید هنگام خرید لوازم منزل این سرویس را نیز تهیه کنید. به طور معمول جنس ایت سرویس از پارچه های نخی گلدار است. البته از چند لایه تهیه می‌شود تا در برابر گرما و رطوبت آب مقاوم شود. در نمگیر و پیش‌بند با استفاده از پلاستیک، مقاومت این پارچه‌ها را در برابر خیسی زیاد می‌کنند.

سرویس پلاستیکی

سرویس پلاستیکی که شامل وسایل ضروری خانه مانند سبد، آبکش، جای حبوبات، جای ادویه‌ها، جای نان، جارو و خاک انداز می باشد، بسیار ضروری و پرکاربرد است. در نبود هر کدام از این وسایل نظم آشپزخانه  به هم می‌ریزد. از این وسایل به عنوان نظم دهنده نیز می‌توان استفاده کرد. نظم دهنده‌های داخل یخچال و کابینت از سرویس پلاستیکی هستند.

سرویس پارچ و لیوان

برای نوشیدن هرگونه مایعاتی باید از لیوان استفاده کرد. ازاین رو داشتن سرویس پارچ و لیوان در منزل بسیار نیاز است. هر ست پارچ و لیوان شامل ۶ عدد لیوان و یک عدد پارچ است. جنس این سرویس از کریستال است که در برابر ضربه مقاومت چندانی ندارد. به شما توصیه می کنیم در نگهداری از آن دقت کنید با شکستن یک عدد از آن‌ها سرویس شما ناقص می شود.

سرویس پذیرایی

در هر آشپزخانه ای سرویس پذیرایی از لوازم پرکاربرد آشپزخانه به شمار می‌رود؛ چرا که در نبود آن‌ها پذیرایی از یک مهمان امکان‌پذیر نیست. سرویس پذیرایی شامل میوه‌خوری، شیرینی‌خوری، آجیل‌خوری و شکلات‌خوری است که در جنس‌های مختلف چوبی و شیشه‌ای و … وجود دارد. معمولاً این سرویس را به صورت ست تهیه می‌کنند تا در هنگام استفاده از آن، جلوه قشنگی به خانه دهد.

سرویس چای

از نوشیدنی‌های محبوب ایرانیان می‌توان به چای و قهوه اشاره کرد. که در بین این دو گزینه نیز چای از محبوبیت بالاتری برخوردار است. برای نوشیدن چای باید لوازم مورد نیاز تهیه آن‌ را نیز تهیه کنید. این لوازم شامل کتری و قوری و استکان است. چای خشک را نیز در بانکه‌های فلزی بریزید و در کابینت یا برروی کابینت بگذارید تا از رطوبت در امان بماند.

 

کلام پایانی

هدف از مقاله‌ای که نوشتیم این بود که شما را برای خرید لوازم پرکاربرد آشپزخانه آماده کنیم. اگر قصد هرگونه خرید در زمینه نظم‌دهنده و ظروف پلاستیکی آشپزخانه را دارید به سایت پلاستکو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *