کاربرد ظروف یک‌ بار مصرف گیاهی

کاربرد ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

با افزایش استفاده ازغذاهای بیرون‌پز و آشپزی کم‌تر در خانه میزان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف افزایش یافت. این ظروف علاوه بر راحتی کار به دلیل وزن سبکی که دارند، به دلیل جابه‌جایی سریع‌تر و همچنین دورانداختن بعد از استفاده، بسیار مورد توجه قرار گرفتند. اما در کنار تمامی مزیت‌ها به علت واکنش شدید ظروف پلاستیکی با غذا دانشمندان به فکر تولید ظروف یکبار مصرف جدید افتادند. این ظروف ظروف یکبار مصرف گیاهی هستند که در مقایسه با ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مزیت‌های بیشتری دارند. در ادامه به بیان کاربردهای ظروف یکبار مصرف گیاهی می پردازیم.

 

ظروف یک‌بار مصرف گیاهی چیست؟

ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی از پلاستیک ذوب شده تهیه می‌شود. این پلاستیکی در واکنش به غذاهای داغ مواد مضر را وارد غذا می‌کند به همین دلیل برای سلامتی بسیار ضرر دارد. از طرفی دیگ تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در غذا را از بین می‌برد. امروزه برای کاهش این میزان خطر، از استفاده پلیمرهای گیاهی مانند گندم و نشاسته ظروف یک‌بار مصرفی را تهیه می‌کنند، که به آن ظروف یک‌بار مصرف گیاهی می‌گویند. این پلیمرها به خودی خود بسیار ضعیف هستند و برای افزایش مقاومت آن‌ها از اسیدهای چرب استفاده می‌کنند. از جمله این اسیدها، استاریک اسید می‌باشد. با بالا بردن مقاومت این ظروف خاصیت ضدآب بودن آن نیز بالا می‌رود. علاوه‌برآن با بالا رفتن مقاومت آن‌ها، در برابر واکنش‌های شیمیایی غذاهای داغ نیز مقاوم می‌شوند. از جمله موادی که برای افزایش خاصیت ضدآب بودن ظروف یکبار مصرف گیاهی به پلیمرهای گیاهی اضافه می‌کنند عسل ،موم و روغن‌های گیاهی است. همان‌طور که گفته شد این ظروف از مواد گیاهی ساخته می‌شود؛ در نتیجه در مقابل ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی بسیار سالم‌تر است.

 

مزایای استفاده از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

همان‌طور که گفتیم ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی برای استفاده مناسب نیستند ازاین‌رو دانشمندان به فکر ساخت ظروف مناسب محیط زیست و غذا افتادند؛ در نتیجه ظروف یک‌بار مصرف گیاهی تولید شد در ادامه به مزیت‌های این ظروف می پردازیم.

  • ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای محیط زیست بسیار خطرناک است زیرا تجزیه آن‌ها چیزی حدود چندین هزار سال طول می‌کشد اما یکبار مصرف‌های گیاهی دوست محیط‌زیست هستند. و در زمان حدودی شش ماهه تجزیه می‌شوند.
  • ظروف یکبار مصرف گیاهی به علت ساخته شدن از پلیمرهای گیاهی در مقابل غذاهای داغ واکنش نشان نمی‌دهد.
  • این ظروف برای سلامتی خطری ندارد.
  • وزن پایینی دارد.
  • حمل و جابجایی آن آسان است.
  • به‌علت تبدیل شدن به خاک، در بخش کشاورزی موثر است.
  • در مقایسه با یک‌بار مصرف‌های پلاستیکی از انرژی کمتری برای تولید این ظروف استفاده می‌شود.
  • نوسانات قیمتی بر روی قیمت این ظروف تاثیری ندارد.
  • انعطاف‌پذیری یک‌بار مصرف‌های گیاهی در مقایسه با یک بار مصرف‌های پلاستیکی بیش‌تر است.
  • قابلیت استفاده در ماکروویو را دارند.
  • در ساخت آن‌ها از هیچ‌گونه مواد نفتی استفاده نشده است.

 

کاربرد پلیمرهای گیاهی

از پلیمرهای گیاهی علاوه بر تولید یک‌بار مصرف، برای استفاده در موارد زیر نیز استفاده می شود.

  • تولید ظروف نوشیدنی و غذایی
  • استفاده در صنعت کشاورزی به عنوان گلدان نشا، روکش نشا و سبزی‌کاری‌ها برای تولید محصول کشاورزی
  • استفاده در داروسازی به عنوان روکش قرص
  • برای تولید اسباب‌بازی‌های مخصوص کودکان

 

تاریخچه پلیمر‌های گیاهی

در سال ۱۹۷۰ در پی وقوع بحران نفت کشورهای خارجی از جمله آمریکا به فکر راه جبران برای تولید ظروف یک‌بار مصرف افتادند. به همین دلیل اولین ظروف یک‌بار مصرف گیاهی در سال ۱۹۷۰ و در کشور آمریکا تولید شد. اما اوج تولید این محصولات از سال ۲۰۰۲ در آمریکا رخ داد. در کشور ما نیز از سال ۱۳۸۶ به فکر تولید یک‌بار مصرف‌های گیاهی افتادند و با پیشرفت چشمگیر ایران در این زمینه رتبه پنجم تولید این ظروف به ایران اختصاص یافته است. در کشورهای آمریکایی و اروپایی از سیب زمینی، نشاسته ذرت و گندم برای تولید ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود، اما در ایران به علت فراوانی نشاسته ذرت و گندم فقط از این محصولات برای تولید این ظروف استفاده می‌شود.

 

نظرات کارشناسان در زمینه ظروف یک‌بار مصرف

بر طبق نظریه کارشناسان استفاده از ظروف گیاهی که تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشند، مشکلی ندارد. این ظروف به علت استفاده از پلیمرهای گیاهی برای سلامتی انسان، غذا و محیط زیست خطری ندارد؛ در نتیجه استفاده از آن‌ها بلامانع است. البته این نظریه در مورد ظروف یک‌بار مصرف گیاهی که از نشاسته و گندم و پلیمرهای گیاهی ساخته شده است، صدق می‌کند.

نوعی دیگر از ظروف یکبار مصرف هستند که از پلی‌استایرن تولید می‌شوند. بر طبق مشاهده کارشناسان در فرانسه این ظروف برای سلامتی خطرناک است و سرطان زا است. به همین دلیل بر طبق نظریه وزارت بهداشت استفاده از ظروف پلی‌استایرن در سلف‌های دانشگاه، آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و کلیه اماکن عمومی که از ظروف یک‌بار مصرف استفاده می‌کنن،د ممنوع شد. بر طبق نظریه‌های مختلف این ظروف هنگام حرکت در هوا مواد شیمیایی وارد هوا می‌کند و برای سلامتی مضر هستند.

 

ویژگی‌های ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت

همانند تمام محصولات موجود در بازار ظروف یک‌بار مصرف نیز خوب و بد دارد.اصولاً همه به دنبال راهی برای خرید ظروف باکیفیت هستند. در ادامه چند روش برای تشخیص ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت را برای شما بیان می کنیم

  • ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت دارای علامت تاییدیه وزارت بهداشت است.
  • روی بدنه تمام ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف نام مواد اولیه سازنده آن ظروف نوشته شده است. هنگام خرید ظروف یک‌بار مصرف به مواد اولیه آن توجه کنید تا بتوانید یک‌بارمصرف‌های گیاهی را انتخاب کنید.
  • تمام ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت از هر گونه لکه عاری هستند؛ در نتیجه اگر آن‌ها را در مقابل نور بگیرید، هیچ گونه لکه‌ای نباید ببینید.
  • برای نوشیدن مایعات سرد از ظروف یک‌بار مصرف فومی استفاده کنید.
  • ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت از پلیمرهای گیاهی مانند نشاسته ذرت و گندم تولید می‌شود.
  • ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت باید از هرگونه مواد نفتی عاری باشند، تا به سلامتی و محیط‌زیست ضربه نزنند‌.
  • به قابلیت بازیافت ظروف یک‌بار مصرف توجه کنید؛ زیرا سلامتی محیط‌زیست در گرو بازیافت پذیری ظروف یک‌بار مصرف است.
  • ویژگی مهم دیگر ظروف یک‌بار مصرف باکیفیت قابلیت استفاده در فریزر و مایکروویو است. یعنی ظروفی که کیفیت بالایی داشته باشند باید نماد فریزر و فر را بر روی بدنه خود داشته باشند.

 

هنگام خرید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای خرید ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به یک‌سری از نکات باید توجه کنید تا بتوانید این ظروف را تهیه کنید و از استفاده آن‌ها لذت ببرید.

  • جنس ظروف

خیلی مهم است که ظروف یک بار مصرفی که تهیه می‌کنید از چه جنسی باشد. همان‌طور که گفتیم بهترین جنس یک‌بار مصرف جنس گیاهی آن است. از خرید یکبار مصرف‌های پلاستیکی و یا یک بار مصرف‌های پلی‌استایرن خودداری کنید. راه تشخیص جنس یک‌بار مصرف‌ها از طریق بدنه این ظروف است؛ که مواد اولیه آن بر روی بدنه ظرف نوشته شده‌ است.

  • کیفیت ظروف

در بالا تمامی نکات مفید برای خرید یک‌بار مصرف باکیفیت را برای شما بیان کردیم. هنگام خرید این ظروف به این نکات توجه کنید.

  • قیمت ظروف

قیمت یک‌بار مصرف های گیاهی از سایر یک‌بار مصرف‌های موجود در بازار گران‌تر است. اما به علت مزایایی که این‌گونه یک‌بار مصرف دارد بهتر است که آن را انتخاب کنید. شما می‌توانید از طریق سایت‌های گوناگون قیمت یک‌بار مصرف های موجود در بازار را جستجو کرده و از آن آگاهی پیدا کنید.

  • شکل ظروف

شکل یک‌بار مصرف‌های گیاهی بسیار صاف و یک‌دست است و هیچ گونه حباب یا خطی بر روی بدنه آن وجود ندارد. ازاین‌رو برای تشخیص این نوع یک‌بار مصرف و خرید آن به شکل بدنه ظرف توجه کنید تا صاف و یک‌دست و به رنگ شفاف باشد.

 

کلام نهایی

در این مقاله تمامی نکات مربوط به یک‌بار مصرف های گیاهی و راه‌های تشخیص آن را بیان کردیم. شما می‌توانید از سایت پخش پلاستیک پلاستکو که متنوع‌ترین سایت در زمینه عرضه ظروف یک‌بار مصرف، سفره‌های پلاستیکی، ظروف آلومینیومی و … است، این ظروف را تهیه کنید و از سلامت خود و محیط زیست خود در کنار راحتی کارتان لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *