ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

امروزه استفاده از ظروف یکبار مصرف مرسوم شده است. بسیاری از ما در وعده ناهار  در سرکار و یا برای پذیرایی از مهمان و دادن نذری در مناسبات مختلف و… از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌­کنیم. جدا کردن پلاستیک از زندگی روزمره کاری تقریباً غیرممکن است.

 اما آیا حجم زیاد استفاده ما از ظروف یکبار مصرف بی­ضرر است؟ خیر. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای سلامتی ما و همچنین محیط‌ زیست مضر است. یکی از راه‌حل‌های این مشکلات استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی است. برای تهیه ظروف گیاهی یکبار مصرف به بهترین فروشگاه صالح ­آباد سر بزنید.

چرا ظروف یکبار مصرف گیاهی؟

بازگشت ظروف پلاستیکی به طبیعت حدود 300 تا 500 سال طول می‌­کشد. اما این زمان برای ظروف یکبار مصرف گیاهی بسیار کوتاهتر و به 5 تا 6 ماه می­‌رسد. بنابراین یکی از برتری­‌های ظروف یکبار مصرف گیاهی آسیب کمتر آن­ها به محیط‌ زیست است. همچنین اين ظروف واکنش­‌هاي شيميايي در تماس با مايعات و غذاهاي داغ ندارند. بنابراین برای سلامتی کمتر مضر هستند. بنابراین با دو دلیل عمده رغبت مصرف‌کنندگان به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به‌جای ظروف پلاستیکی آشنا شدیم. ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

منظور از ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟ 

بعضی مواد پلاستیکی به خاطر داشتن ویژگی­‌هایی از جمله حالت کشسانی و ارتجاعی، برای تولید انواع ظروف یکبار مصرف مناسب هستند. این مواد به‌راحتی شکل قالب خود را می­گیرند. در ظروف یکبار مصرف گیاهی، پلیمرهایی با منشأ گیاهی به‌کاررفته است. برای همین هم هست که به آن­‌ها ظروف یکبار مصرف گیاهی گفته می­شود. در بهترین فروشگاه صالح آباد انواع ظروف یکبار مصرف برای شما آماده است. فقط کافی است انتخاب کنید.

تاریخچه

در ادامه برای پاسخ به پرسش « ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟» به تاریخچه آن می پردازیم. در دهه 1970 میلادی، ظروف گیاهی برای اولین با تولید شدند. اما تولید انبوه آن به 2002 در آمریکا بر می­‌گردد. در ایران نیز از سال 1386، تولید پلیمرهای گیاهی آغاز شد. ایران پنجمین کشوری است که تولید ظروف گیاهی را به‌طور رسمی شروع کرده است.

گیاهان مورداستفاده تولید ظروف گیاهی

برای تولید پلیمرهای گیاهی معمولاً از گیاهانی مانند نشاسته سیب‌زمینی، نیشکر، ذرت و گندم استفاده می­شود. اما در کشورهای مختلف، از گیاهان متفاوتی استفاده می­‌شود. به‌طور مثال در آمریکا از نشاسته ذرت، در ایتالیا و انگلستان از نشاسته سیب‌زمینی و در ایران به خاطر فراوانی گندم و ذرت، بیشتر از نشاسته ذرت و گندم استفاده می‌شود. به نظر می­رسد این مطلب ما را به جواب سؤال « ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟» نزدیک‌­تر کرده است.

تولید ظروف گیاهی

برای درک بهتر جواب سؤال « ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟»، بهتر است درباره نحوه تولید آن­ها بیشتر بدانیم. نشاسته یک پلیمر گیاهی طبیعی است که خاصیت آب‌دوستی(هیدروفیلی) دارد. با افزودن اسید‌های چرب گیاهی چون استاریک اسید و اولئیک اسید، تغییراتی در ترکیب اولیه به وجود‌ آورده و خاصیت آب دوستی این پلیمرها را از بین می­برند و درواقع این مواد آب‌گریز می­‌شوند.

 در ابتدا چنین پلیمرهایی که با منشأ گیاهی تولید می‌­شوند، ترد و شکنند‌ه‌اند اما بعداً موادی مانند انواع موم و گلوتن به آن‌ها اضافه می‌شود و مانند پلاستیک خاصیت ارتجاعی به خود می­‌گیرند. در اینجا، این مواد می­‌توانند در قالب­‌های مختلف ریخته شود و به شکل‌های گوناگون درآیند.

مزایا ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

تا به اینجا درباره پرسش « ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟» صحبت کرده­‌ایم. اما به‌جز دو مورد مهمی که قبلاً درباره آن­‌ها صحبت کرده‌­ایم، یعنی مزیت این ظروف برای طبیعت و برای سلامتی انسان، چه مزایای دیگری دارد؟

مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی

اولاً باید بدانیم این نوع از پلیمر، برای ما محدودیتی به وجود نمی­‌آورد. همه ظروفی که قبلاً با پلاستیک‌­های معمولی ساخته‌شده را می­‌توان با پلیمرهای گیاهی نیز ساخت. اما این ظروف گیاهی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. این ظروف در مایکروفر قابل‌استفاده‌اند و دمای 90 تا 100 درجه سانتی‌گراد را به‌راحتی تحمل می‌کنند.  

در تولید این ظروف علاوه بر اینکه از منابع نفتی کمتری استفاده می­‌شود، انرژی کمتری نیز در تولید آن­‌ها استفاده می‌­شود. برای تولید پلیمرهای گیاهی حدود 60 درجه سانتی‌گراد دمای کمتری نیاز است. و تغییرات قیمت نفت مستقیماً بر روی هزینه تولید آن­‌ها تأثیر ندارد.

اما همان‌طور که  قبلاً گفته­‌ایم، یکی از مهم­ترین دغدغه­‌های ما در استفاده از پلاستیک­‌ها، عدم تجزیه‌­پذیری آن‌­ها و آسیبی است که به محیط‌ زیست می‌­زنند. اما ظروف یکبار مصرف گیاهی، زیست تخریب پذیره و تجزیه‌پذیر بوده و به‌راحتی و بعد از مدت کوتاهی به طبیعت بازمی‌گردد.

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

یکی از معایب این ظروف این است که ممکن است در صورت ریختن مایعات در این ظروف بعضی افراد حساس به بو، کمی بوی نشاسته حس کنند. به دلیل اینکه در هنگام خوردن و آشامیدن حس بویایی و چشایی ما هم‌زمان تحریک می­شوند، ممکن است احساس کنیم مزه مایعات تغییر کرده است، البته این بو قابل‌توجه نیست و ممکن است فقط بعضی از افراد متوجه آن شوند. همچنین ظروف یکبار مصرف گیاهی از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کمی گران­تر هستند.

چگونه بفهمیم ظرف گیاهی ما سلامت است؟

برای فهمیدن سلامت و کیفیت ظروف گیاهی می­توانیم به‌ظاهر آن­ها توجه کنیم. ظروف گیاهی یکبار مصرف در ظاهر دارای لکه­‌های تیره باشند. و دیواره­‌های آن­‌ها باید فاقد پارگی باشند و نازک نباشند. همچنین این ظروف باید دارای ساختار یکنواخت باشند. اگر آن­‌ها را مقابل نور بگیریم، مشاهده رگه، تیرگی یا نقاط سیاه در هیچ­ یک از قسمت‌­های آن دیده نشود. و در آخر از داشتن لوگوی سیب سلامت اطمینان حاصل کنید.

دو نکته دیگر در رابطه با سلامت ظروف یکبار مصرف گیاهی، وزن و آن­ها در برابر گرما است. ظروفی که با استفاده از پلیمرهای گیاهی تقویت ‌شده و مرغوب ساخته می‌شوند، وزن بسیار کمی دارند. اما همه ظروف یکبار مصرف گیاهی سنگین، با مواد گیاهی کمتر و مواد شیمیایی بیشتر ساخته‌شده‌اند.

بازیافت ظروف یکبار مصرف

یکی از اشکالات عمده ظروف پلاستیکی معمول، واکنش آن­‌ها با گرما است که موجب آزاد شدن مواد خطرناک و سرطان‌زا شده و برای سلامتی مضر است. اما آیا ممکن است که ظرف با مواد داغ تغییر شکل هم بدهد؟ یک ظرف گیاهی یکبار مصرف مرغوب و درجه‌یک نباید در برابر مواد خوراکی و مایعات داغ تغییر شکل دهد. درواقع مواد شیمیایی غیر سمی به‌کاررفته در آن­‌ها، باعث تقویت ساختارشان در برابر حرارت و داغی شده است. آیا تا به اینجا از مقاله «ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟» لذت برده‌­اید؟

جمع‌بندی

ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟ ظروف یکبار مصرف گیاهی، ظروفی سالم، دوستدار محیط‌زیست و سبک هستند که به خاطر طرح‌­ها و شکل­‌های متنوع شیک می‌­توانند در انواع مهمانی­‌ها و مجالس حضورداشته باشند. این ظروف حرارت را بسیار خوب تحمل می­‌کنند و انعطاف‌پذیرند.    

 این ظروف به خاطر اینکه از مواد گیاهی همچون نشاسته ذرت، گندم، نیشکر و سیب ­زمینی تولید می­‌شوند، در تولیدشان انرژی کمتری مصرف می‌­شود و سرعت تخریب‌شان در طبیعت بسیار بیشتر از پلاستیک‌­های معمولی است، به این نام مشهور شده­‌اند. و در حدود نیم‌قرن هست که برای جبران و جایگزینی پلاستیک­‌ها تولید می­‌‎شوند اما نسبت به ظروف پلاستیکی معمولی، گران­تر هستند.

در کل استفاده از این ظروف شاید ازلحاظ مالی کمی کمتر به‌صرفه باشد، اما اگر آینده خود و آیندگانمان را در نظر بگیریم، قطعاً به استفاده از این ظروف رغبت بیشتری نشان می­دهیم. برای تهیه این ظروف به بهترین فروشگاه صالح ­آباد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *