ظروف پلاستیکی

امروزه استفاده از ابزار پلاستیکی به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌ یافته است. شما می‌توانید استفاده‌ی گسترده از پلاستیک را در تک‌تک شغل‌ها و حتی کارهای روزمره‌ی افراد ببینید. طبیعتاً استفاده از پلاستیک معضل بعدی چگونگی دفع یا بازیافت آن را به همراه خواهد داشت. این موضوع برای دوستداران محیط‌زیست از اهمیت بیشتری برخوردار است.

علاوه بر این، بسیاری از افراد می‌خواهند تا با نحوه‌ی درست استفاده از محصولات پلاستیکی، همچون ظروف آشنا باشند؛ بنابراین، تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی، سمبل‌هایی را روی محصولات پلاستیکی مثل ظروف قرار داده‌اند.

نشانه‌های روی ظروف پلاستیکی، نشانگر ویژگی‌های محصول، چگونگی استفاده و بازیافت آن هستند. در این مقاله با این نشانه‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

استفاده از ظروف پلاستیکی

یکی از معضل‌های همیشگی دوستداران محیط‌زیست عدم توجه کافی به چگونگی دفع موادی مثل پلاستیک است که به‌سختی در محیط تجزیه می‌شوند. محصولات پلاستیکی را به‌وفور در اطراف خود می‌بینیم. از مهم‌ترین محصولات پلاستیکی می‌توان به ظروف پلاستیکی اشاره کرد که به‌خوبی جای خود را در زندگی روزمره انسان‌ها باز کرده است.

نکته‌ی قابل ‌توجه این است که کافی است شما یک محصول پلاستیکی را برگردانید تا نشانه‌ها و سمبل‌هایی را ببینید. این نشانه‌ها اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهند. همه‌ی ظروف پلاستیکی از مواد یکسان ساخته نشده‌اند و ویژگی‌های متفاوتی دارند. همه‌ی ظروف پلاستیکی نیز قابل بازیافت نیستند.

برای مثال، ممکن است برخی ظروف پلاستیکی به تغییرات دمایی مقاوم باشند و برخی دیگر در اثر این تغییرات آسیب ببینند یا مواد مضر را وارد غذا کنند. به همین دلیل، این نشانه‌های روی ظروف پلاستیکی بسیار ارزشمند هستند. برای این‌که به‌درستی از ظروف پلاستیکی خود استفاده کنید، به‌گونه‌ای که به شما و طبیعت آسیبی نرسد، به این نشانه‌ها نیاز خواهید داشت.

بررسی برخی نشانه‌ها روی ظروف پلاستیکی

بیشتر نشانه‌های روی ظروف پلاستیکی در سراسر جهان مشابه هستند؛ اما درواقع یک استاندارد جهانی برای این موضوع وجود ندارد و ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشند. این تفاوت‌ها به ‌اندازه‌ای نیستند که نشانه‌ها قابل ‌شناسایی نباشند.

این نمادها به دو دسته‌ی «دستورالعمل‌های استفاده‌ی ایمن» و «اطلاعات بازیافت» تقسیم می‌شوند. در این‌جا به بررسی برخی نشانه‌ها که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید، خواهیم پرداخت.

سه فلش سبز
سه فلش سبز

سه فلش سبز  که یک مثلث را می‌سازند به‌سادگی به این معنی است که محصول پلاستیکی شما می‌تواند بازیافت شود. گاهی اوقات این نماد با درصدی در وسط آن مشخص می‌شود که نشان می‌دهد چه مقدار از پلاستیک آن از مواد بازیافتی ساخته ‌شده است.

کدهای هفت گانه
کدهای هفت گانه

دانستن کدهای هفتگانه‌ی پلاستیک، انتخاب پلاستیک را برای شما آسان‌تر می‌کند، چراکه نشان می‌دهد پلاستیک قابل بازیافت است یا خیر. پلاستیک‌ها به یکی از هفت دسته‌ی زیر طبقه‌بندی می‌شوند و هر کدام از یک ماده‌ی متفاوت تولیدشده که بازیافت آن‌ها کم‌وبیش متفاوت است.

۱ = PET: پلی‌اتیلن ترفتالات، به‌طور گسترده بازیافت می‌شود.

۲ = HDPE: پلی‌اتیلن با چگالی بالا که همچنین به‌طور گسترده بازیافت می‌شود.

۳ = PVC: پلی وینیل کلراید که قابلیت بازیافت دارد، اما بازیافت آن دشوارتر است و بستگی به امکانات دارد.

۴ = LDPE: پلی‌اتیلن با چگالی کم، همچنین قابلیت بازیافت را دارد اما همچنان به امکانات بستگی دارد.

۵ = PP: پلی‌پروپیلن، بازیافت آن سخت یا غیرممکن است، بنابراین، سعی کنید دوباره از آن استفاده کنید یا از خرید آن اجتناب کنید.

۶ = PS: پلی استایرن، بازیافت آن نیز سخت یا غیرممکن است، بنابراین سعی کنید دوباره از آن استفاده کنید یا از خرید آن اجتناب نماید.

۷ = Others: این محصولات معمولاً مخلوطی از پلاستیک‌های مختلف است و بازیافت آن بسیار دشوار است.

نحوه دفع صحیح
نحوه دفع صحیح

این نماد هیچ ارتباطی با بازیافت ندارد و فقط به نحوه‌ی دفع صحیح محصول اشاره می‌کند.

ایمن برای استفاده‌ی غذا
ایمن برای استفاده‌ی غذا

اگر می‌خواهید مطمئن باشید ظرفی که خریداری کرده‌اید برای نگهداری مواد غذایی ایمن است یا خیر باید به دنبال نشانه‌ای باشید که یک چنگال و فنجان را نشان می‌دهد. گاهی اوقات این نماد با عبارت Food safe جایگزین می‌شود.

شستشوی ایمن ماشین ظرف‌شویی
شستشوی ایمن ماشین ظرف‌شویی

شما می‌توانید ظروف دارای این نماد را در ماشین ظرف‌شویی بشویید. نکته‌ای که در رابطه با نماد ایمنی ماشین ظرف‌شویی وجود دارد این است که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد.

ایمن برای قراردادن در فریزر
ایمن برای قراردادن در فریزر

نمادی شبیه دانه‌های برف به این معنی است که گذاشتن ظرف در فریزر ایمن است و اشکالی ندارد. زمانی که به فکر نگهداری باقی‌مانده غذاها (خورش، سوپ و…) در فریزر هستید، به دنبال این نماد باشید.

ایمن برای قراردادن در مایکروویو
ایمن برای قراردادن در مایکروویو

برای علاقه‌مندان به غذا، این باید نمادی باشد که باید به آن توجه کنند! این نماد غالباً به‌صورت خطوط خمیده نمایش داده می‌شود (شاید برای نمایش امواج گرمای واقعی) و به این معنی است که ظرف قابل‌استفاده در ماکروویو است. این نماد نیز می‌تواند چند شکل مختلف داشته باشد، اما به‌طورکلی می‌توان فهمید که خطوط خمیده به این معنی است که می‌توان از ظرف در ماکروویو استفاده کرد.

نماد تحمل دما
نماد تحمل دما

این نماد نشان‌دهنده‌ی حداقل و حداکثر دمایی است که ظرف پلاستیکی می‌تواند تحمل کند. در دماهای بالاتر یا پایین‌تر ممکن است مواد شیمیایی موجود در ظرف آزادشده و وارد غذا شود که این امر می‌تواند در طولانی‌مدت مشکلات سلامت ایجاد کند.

فاقد بیسفنول‌آ.
فاقد بیسفنول‌آ.

از جمله موادی که در ساخت ظروف پلاستیکی مثل بطری‌های آب استفاده می‌شود، بیسفنولآ است. مواجهه‌ی مکرر با این ماده ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود اگر به دنبال ظرفی هستید که فاقد این ماده باشد، به دنبال این نماد روی ظرف بگردید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین محصولات پلاستیکی که ما هر روز با آن سروکار داریم، ظروف پلاستیکی هستند. برای اینکه ما بتوانیم به‌درستی از این ظروف استفاده کنیم و خطراتی را که ممکن است استفاده‌ی از این ظروف به همراه داشته باشند را کاهش دهیم، لازم است تا به نمادهایی که روی این ظروف وجود دارد توجه کنیم.

هر یک از نشانه‌های روی ظروف پلاستیکی اطلاعاتی در مورد اینکه آیا محصول موردنظر قابل بازیافت است یا خیر، آیا بازیافت این محصول به‌آسانی انجام می‌شود یا خیر، چه موادی در تولید این محصول به‌کاررفته است و نحوه‌ی درست استفاده از آن به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد.

یکی عواملی که به خریداران ظروف پلاستیکی این اطمینان را می‌دهد تا محصول خوب و باکیفیتی خریداری کنند که به محیط‌زیست آسیبی نرساند و بادوام باشد، خرید از فروشگاه‌های معتبر است. فروشگاه اینترنتی پلاستکو این امکان را برای خریداران فراهم کرده است تا بدون اینکه وقت زیادی را در فروشگاه‌ها سپری کنند به‌صورت اینترنتی محصولات باکیفیت و مطمئن را خریداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *