بازیافت ظروف یکبار مصرف

بازیافت ظروف یکبار مصرف

مطابق بررسی‌های انجام شده ظروف پلاستیکی می‌توانند هزاران سال بدون تجزیه بر روی زمین باقی بمانند! متاسفانه، ایران جزء 5 کشور اول دنیا در زمینه استفاده مداوم از پلاستیک است زیرا ما همواره در اعیاد، روزهای عزاداری، مهمانی‌ها و همچنین مراسم‌های عروسی از این وسایل استفاده می‌نماییم. بنابراین، موضوع بازیافت ظروف یکبار مصرف که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است موضوع اصلی مقاله امروز ماست.

بازیافت چیست؟

بازیافت روش تبدیل زباله به مواد و اشیاء جدید گفته می‌شود. تلاش همیشگی ما در زمینه بازیافت به استفاده کم‌تر از منابع کمک می‌کند. بازیافت، سبب صرفه جویی در هزینه، مصرف انرژی کمتر و در نهایت آلودگی کمتر محیط زیست می‌شود. اشیاء زیادی همچون: کاغذ، شیشه، پلاستیک، فلزات  و پلی استارین‌ها قابل بازیافت هستند.

محصولات کاغذی می توانند شامل مجلات، روزنامه، شیر و آبمیوه پاکتی باشند. ظروف، شیشه‌ها و بطری‌ها زیر مجموعه شیشه و پلاستیک هستند و اما انواع دیگر زباله‌های بازیافتی که شامل فلزات و پلی استارین‌ها هستند از زباله‌های خانگی، ساختمانی و باغی تشکیل می‌شوند. حال که به شناختی از بازیافت و تجهیزات قابل بازیافت رسیدیم می‌توانیم به صورت جزئی به موضوع بازیافت ظروف یکبار مصرف بپردازیم.

همه‌ی ما برای صرف شام یک مهمانی غذاهای باقی‌ مانده زیادی داریم که دور ریزی آن‌ عمل ناشایستی است. بنابراین برای نگهداری از آن‌ها از ظروفی استفاده می‌نماییم که رایج‌ترین این ظروف، ظروفی هستند که از پلاستیک تولید شده اند و ظروف پلاستیکی یه انتخاب محبوب و همه‌کاره هستند.

پلاستیک از پرطرفدارترین، بادوام‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و همچنین مفیدترین مواد دوران مدرنیزه است و توجه به بهینه‌سازی عمر پلاستیک‌ها از نکات مهم و قابل توجه است. در سراسر جهان سالانه 300 میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و ما همچنین می‌توانیم از آنها برای ذخیره و سازماندهی چندین اقلام و مواد، از جمله قطعات کامپیوتر، کابل، لوازم التحریر، دارو یا بایگانی فایل ها استفاده کنیم.

 ظروف پلاستیکی بازیافتی چیست؟

علی‌رغم این مزایای بسیار جذاب ذکر شده، ما به عنوان مصرف کنندگانی که نسبت به محیط زیست بسیار آگاه هستند، باید یک قدم به عقب برداریم تا ایمنی این مواد بسته‌بندی را برای خود و محیط زیست ارزیابی کنیم. این به معنای ارزیابی این است که آیا می توانیم آن‌ها را بازیافت نماییم یا خیر؟ بنابراین، در این مقاله، تعیین خواهیم کرد که آیا قادر به بازیافت ظروف یکبار مصرف خواهیم بود؟

 

آیا ظروف پلاستیکی مواد غذایی قابل بازیافت هستند؟

اکثر خانه‌ها، رستوران‌ها و آشپزخانه‌های تجاری از ظروف پلاستیکی استفاده می‌نمایند زیرا برای نگهداری مواد غذایی در دمای اتاق و یخچال امن هستند و آن‌ها با مواد موجود در غذا واکنش نشان نمی‌دهند، در نتیجه بهداشت غذا را حفظ می‌شود و تازگی غذا را افزایش می دهند، همچنین رشد کپک را به حداقل می‌رسانند و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

با این حال، در نهایت باید ظروف پلاستیکی آسیب دیده و شکسته را دور بریزیم. حتی اگر خراب یا شکسته نباشند، نمی‌توانیم برای همیشه از قدیمی‌ها استفاده نماییم زیرا پلاستیک‌های قدیمی می‌توانند به طور بالقوه مضر باشند و مواد شیمیایی را در طول زمان در غذای شما آزاد کنند.

چه بخواهیم پلاستیک‌های خود را به دلیل قدیمی بودن آن‌ها از بین ببریم و چه به این دلیل که می‌خواهیم یک زندگی دوستدار محیط زیست بدون پلاستیک را تجربه نماییم، دور ریختن ظروف پلاستیکی استفاده نشده یا فرسوده خود در سطل زباله ممکن است روش مناسب و دوستدار محیط زیستی برای دفع آن‌ها نباشد.

در عوض به آلودگی محیط زیست کمک می‌کند، زیرا زمان زیادی طول می‌کشند تا پلاستیک‌ها در محیط زیست تخریب شوند و وقتی در نهایت تجزیه زیستی می‌شوند، مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند. با این حال، هنگامی که زمان دورریزی پلاستیک قدیمی فرا می‌رسد، حتی استفاده مجدد از آن، یک گزینه مناسب به جای انداختن آن در سطل زباله است.

چگونه آن‌ها را بازیافت کنیم؟ برای بطری‌های لوسیون و سایر لوازم بهداشتی محتویات آن را خالی کنید و بطری را بازیافت کنید. برای ظروف یکبار مصرف به سادگی محتویات آن را خالی کنید، در را روی آن قرار دهید تا همه آن ها در کنار هم بماند و بازیافت کنید و در نهایت به دنبال سطل‌های بازیافت کنار خیابان، مدرسه، محل کار یا فضای عمومی بگردید یا مراکز محلی بازیافت را پیدا کنید.

 

بازیافت ظروف یکبار مصرف به چه صورت انجام می‌گیرد؟

به دلیل آن‌که تجزیه‌پذیری پلاستیک در طبیعت می‌تواند تا هزاران سال طول بکشد امروزه در کشورهای پیشرفته و صنعتی توجه فراوانی روی بازیافت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی وجود دارد. به طور کلی 3 روش برای بازیافت پلاستیک وجود دارد که عبارتند از:

1. بازیافت مکانیکی

2. بازیافت شیمیایی 

3. بازیافت انرژی

پلاستیک‌ها ابتدا با دسته بندی بر اساس نوع پلیمری، خرد شده، شسته شده، ذوب شده و پلت شده بازیافت می‌شوند و در نهایت محصول جدید تولید می‌شود. این یک فرآیند دو مرحله‌ای است؛ مرتب سازی عمدتاً با مرتب سازی دستی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه آلاینده‌ها حذف شده‌اند. پس از طبقه‌بندی و تمیز کردن، پلاستیک‌ها تکه تکه یا ذوب می‌شوند تا گلوله‌هایی را تشکیل دهند که محصولات جدید قالب‌گیری شوند.

بسته به نوع پلاستیک، بازیافت ممکن است به محصول زندگی جدیدی به عنوان الیاف برای لباس، فرش، قطعات خودرو یا تسمه تبدیل شود و یا می‌تواند به یک تخته برش، یک نیمکت، الوار پلاستیکی، تجهیزات زمین بازی، یا شاید حتی یک سطل بازیافت دیگر تبدیل شود.

بررسی نشانه‌ها روی ظروف پلاستیکی

 

چرا بازیافت ظروف یکبار مصرف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؟

بازیافت پلاستیک به این دلیل مهم است که تأثیر بسیار منفی بر محیط زیست ما دارد. بازیافت زبالهه‌ای ما نه تنها برای محیط زیست بهتر است، بلکه به این معنی است که زباله کمتری در محل های دفن زباله دفن می‌شود. همچنین باید توجه داشت که بازیافت اقلام تا حد امکان می‌تواند نیاز ما را از تولید پلاستیک جدید کاهش دهد و این بدان معنا است که ما می‌توانیم در بهبود محیط زیست خود مفید واقع شویم.

بازیافت ظروف یکبار مصرف چگونه به محیط زیست کمک می‌کند؟ هنگامی که رودخانه‌ها و دریاها با پلاستیک آلوده می‌شوند، ماهی‌ها و دیگر جانداران دریایی آسیب می‌بینند. هزاران حیوان هر ساله به دلیل گرفتار شدن در کیسه‌های پلاستیکی و بسته بندی یا تلاش برای خوردن آن‌ها صدمه دیده یا کشته می‌شوند.

ماهی‌هایی که ذرات ریز پلاستیکی را می‌خورند در نهایت سمومی در بدن خود دارند که سپس به حیوانات یا انسان‌هایی که آنها را می‌خورند منتقل می‌کنند. هر چه پلاستیک بیشتر بازیافت شود تا اینکه به رودخانه ها و دریاها پرتاب شود یا به محل دفن زباله فرستاده شود، ماهی‌ها و دیگر موجودات دریایی کمتر آسیب خواهند دید و اثرات بلع پلاستیک‌ها انسان‌ها کمتر منتقل می‌شود.

به ازای هر تن پلاستیکی که بازیافت می‌شود، 7.4 یارد مکعب در فضای دفن زباله صرفه جویی می‌شود. اطمینان از بازیافت تا حد ممکن پلاستیک، عمر مکان‌های دفن زباله را افزایش می‌دهد و فرآیند بسیاری از جمله سوزاندن پلاستیک‌ها متوقف می‌شود، تا مواد محرک و آلاینده‌های سمی در جو آزاد نشوند.

بازیافت پلاستیک همچنین مقدار انرژی تجدید ناپذیر مورد استفاده در فرآیند ساخت پلاستیک را کاهش می‌دهد، زیرا ایجاد اقلام جدید از پلاستیک موجود انرژی کمتری نسبت به تولید پلاستیک از مواد خام مصرف می‌کند. این باعث کاهش فشار روی شبکه برق نیز می‌شود و به این معنی است که نفت و ذغال سنگ صرفه جویی می‌شود و انتشار کربن دی اکسید نیز کاهش می‌یابد.

در حالی که خوش‌بختانه بسیاری از مردم برای بازیافت تلاش می‌کنند، هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود و حیف است که پلاستیک این ماده همه کاره دور ریخته شود. تقریباً تمام پلاستیک‌ها را می‌توان به صورت بطری‌، ظروف، مبلمان، لباس‌ و محصولات ساختمانی بازیافت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *