جنس ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروویو و ماشین ظرفشویی

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی

یکی از وسایل رایج امروزی در آشپزخانه‌ها، ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی است که آشپزی و شستشوی ظروف را راحت‌تر کرده‌اند و مسئله اصلی در کار با این ماشین‌ها جنس ظروف است. در این مقاله به بررسی جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی می‌پردازیم.

در سال‌های اخیر، نگرانی زیادی در خصوص مواد خطرناکی که از ظروف ماکروویو وارد غذا می‌شوند وجود داشته است که بیشترین آن‌ها مربوط به ظروف پلاستیکی است. بااطلاع از محصولات مختلف موجود برای گرم کردن غذا در ماکروویو، می‌توانید بهترین ظروف را برای نیاز خود انتخاب کرده و از سلامت خود محافظت کنید. داشتن یک ظرف مناسب که قابل‌استفاده در ماکروویو باشد باعث می‌شود غذای شما تازه بماند، به‌طور یکنواخت پخته شود و توسط مواد مضر آلوده نشود.

جنس، اندازه، شکل، ترکیب مواد و نوع درب از ویژگی‌های مهمی هستند که هنگام تعیین بهترین ظروف ماکروویو مهم هستند. تقریباً شما می‌توانید هر وسیله آَشپزی را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. بااین‌حال سازندگان ماشین‌های ظرف‌شویی ظروف قابل شستشو در ماشین را مشخص می‌کنند و بهتر است قبل از استفاده حتماً راهنمای محصول را بررسی کنید.

همچنین قبل از استفاده از هر ظرف پلاستیکی علامت و برچسب درج‌شده روی ظرف را نیز بررسی کنید. برچسب “ایمن در ماشین ظرف‌شویی” به این معنی است که این محصول در مرحله‌ای از فرآیند تولید مورد آزمایش قرارگرفته است تا اطمینان حاصل شود که دمای بالای طولانی‌مدت ماشین ظرف‌شویی و مواد شوینده به ظروف آسیب نمی‌رساند. اگرچه در اینجا مهم است که تأکید کنیم پلاستیک قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی شکست‌ناپذیر نیست و به‌مرورزمان دچار ساییدگی و پارگی می‌شود، بنابراین هر از چند گاهی تعویض آن توصیه می‌شود.

طرز نگهداری ظروف پلاستیکی به چه صورت است؟

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو

ماکروویو یک اجاق الکتریکی است که برای گرم کردن مجدد غذاهایی که قبلاً پخته‌شده‌اند و یا پختن انواع غذاها استفاده می‌شود. بررسی اینکه آیا یک ظرف پلاستیکی برای استفاده در ماکروویو بی‌خطر است یا خیر، آسان است.

درواقع، بسیاری از ظروف پلاستیکی به‌طور خاص برای مقاومت در برابر دمای بالای ماکروویو طراحی‌شده‌اند. برای اینکه ببینید آیا ظرف یا بسته‌بندی پلاستیکی قابل‌استفاده در ماکروویو است، برچسب درج‌شده بر بروی ظرف را بررسی کنید.

در بسیاری از موارد، ظروف به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که قابل‌استفاده در ماکروویو باشند و ممکن است دارای برچسب روی بسته‌بندی و محصولاتی باشند که این را نشان می‌دهند. علاوه بر این، ممکن است بخواهید مطمئن شوید که ظروف نشانگرهای دیگری نیز دارند که نشانگر بی‌خطر بودن آن‌ها برای استفاده از ماکروویو و سلامت شما است.  ظروف خود را با نمادها یا عبارات زیر بررسی کنید:

  •  برچسب “ایمن در ماکروویو”
  •  نماد یک ظرف با خطوط موج مانند بالای آن
  •  نمادی از خطوط امواج

همه محصولات پلاستیکی بسته‌بندی مواد غذایی – چه در ماکروویو ایمن باشند یا نه – باید استانداردهای ایمنی سخت‌گیرانه سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) را رعایت کنند. FDA تمام محصولات را قبل صدور مجوز ورود به بازار ازلحاظ ایمن بودن در صورت در تماس با مواد غذایی، بررسی می‌نماید.

“ایمن در ماکروویو” به این معنا نیست که مواد شیمیایی از ظرف به غذای شما در حین ماکروویو نفوذ نکند، بلکه به این معنی است که پلاستیک می‌تواند گرمای اجاق ماکروویو را بدون ذوب شدن تحمل کند.

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماشین ظرف‌شویی

پلاستیک در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارد و در همه جای آشپزخانه ما یافت می‌شود. نوعی سخت و بادوام وجود دارد که ظروف غذاخوری و دسته‌های چاقو از آن ساخته‌شده‌اند. نوع انعطاف‌پذیر نرم، که ممکن است در یک فنجان قهوه تاشو استفاده شود و نوع شفاف که اغلب برای ظروف غذا یا بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. این‌که آیا می‌توانید پلاستیک را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید بستگی به نوع اقلام پلاستیکی شما دارد.

همه پلاستیک‌ها قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نیستند و همه ظروف پلاستیکی یا ظروف نوشیدنی علامت‌گذاری نشده‌اند که نشان دهند قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی هستند، این موضوع به سازنده محصول بستگی دارد. هنگامی‌که درجه حرارت بیش‌ازحد بالا باشد، می‌تواند پلاستیک را منحرف، اعوجاج یا تغییر رنگ دهد. برخی از ظروف پلاستیکی مواد غذایی حتی با برچسب قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی، نیز می‌توانند آسیب ببینند.

نظر جهانی در مورد بهترین مکان برای پلاستیک روی قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی است، زیرا المنت گرم‌کننده ماشین ظرف‌شویی در پایین قرار دارد و می‌تواند باعث ذوب یا تاب برداشتن ظروف – حتی آن‌هایی که برچسب ماشین ظرف‌شویی ایمن هستند – شود و بهتر است از انتخاب آیتم‌هایی که از دمای شستشو یا خشک شدن بالاتر استفاده می‌کنند، مانند آیتم “عفونی کردن” هنگام شستشوی پلاستیک خودداری کنید.

بررسی نشانه‌ها روی ظروف پلاستیکی

شناسایی جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماشین ظرف‌شویی معمولاً توسط اعداد و برچسب‌های نشانه‌گذاری روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

1- PETE/PET : پلی‌اتیلن ترفتالات –   PETE یا PET شفاف است و بخش عمده‌ای از بطری‌های نوشیدنی یک‌بارمصرف را تشکیل می‌دهد. این رایج‌ترین پلاستیک بازیافتی است.

2-  HDPE: پلی‌اتیلن با چگالی بالا-  HDPE  به‌طورمعمول مات، برای ظروف شیر، بطری‌های آب‌میوه، مواد شوینده و موارد دیگر استفاده می‌شود.

3- PVC: پلی وینیل کلراید- PVC  برای بطری‌های روغن پخت‌وپز استفاده می‌شود و نباید در ماکروویو یا ماشین ظرف‌شویی قرار داده شود. در برابر حرارت مقاوم نیست و به‌احتمال‌زیاد دچار پیچ‌وتاب می‌شود.

4- LDPE: پلی‌اتیلن کم‌چگالی- LDPE  به‌طور گسترده دربسته بندی‌های پلاستیکی مانند کیسه‌های مواد غذایی یا بسته‌بندی پلاستیکی استفاده می‌شود.

5-  PP: پلی‌پروپیلن – این پلاستیک سخت معمولاً در بطری‌های چاشنی، ظروف دارو و ظروف از پیش‌ساخته شده با برچسب ایمن در ماکروویو استفاده می‌شود. در برابر حرارت مقاوم است.

6- PS:  پلی استایرن – پلی استایرن هرگز نباید در ماشین ظرف‌شویی یا ماکروویو قرار داده شود. در بشقاب‌ها و فنجان‌های یک‌بارمصرف، سینی‌های گوشت، کارتن‌های تخم‌مرغ، ظروف حمل‌ونقل، بطری‌های آسپرین و جعبه‌های دیسک فشرده یافت می‌شود.

7- : PC / OTHER: دسته شماره 7 برای پلی کربنات (PC) طراحی‌شده است، بنابراین پروتکل‌های استفاده مجدد و بازیافت در این دسته استاندارد نمی‌شوند. از این‌ها برای ساخت بطری‌های بچه، لیوان‌های سی پی، بطری‌های آب‌سردکن و قطعات خودرو استفاده می‌شود.

به‌طورکلی، رایج‌ترین پلاستیکی که برای درب و ظروف نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود، پلی‌پروپیلن است که برای استفاده در قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی ایمن است. دمای ایمن برای این محصولات، 210 درجه فارنهایت است و با نماد بازیافت پلاستیک شماره 5 (PP برای پلی‌پروپیلن) قابل‌شناسایی است.

اگر اقلام پلاستیکی که در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید به‌وضوح برچسب قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نداشته باشد، در این صورت احتمال تغییر شکل ظرف و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ناسالم وجود دارد. از مواد پلاستیکی که دارای کدهای بازیافت 3، 6 و 7 هستند (به ترتیب مربوط به فتالات، استایرن و بیسفنول ها ) نیز باید اجتناب شود.

  پلاستیک‌های یک‌بارمصرف (مانند ظروف غذا و بطری‌های آب) قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نیستند. این محصولات از نوعی پلاستیک ساخته‌شده‌اند که برای مقاومت در برابر گرما طراحی نشده است و ممکن است در اثر حرارت تاب‌خورده و غیرقابل استفاده شوند.

جمع‌بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد جنس ظروف قابل‌استفاده در ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه بر سلامتی تأثیر می‌گذارد. جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی قبل از استفاده حتماً بررسی شوند.

وقتی غذا را در ماکروویو با استفاده از ظروف پلاستیکی یا بسته‌بندی حرارت می‌دهید، ممکن است مواد شیمیایی از ظرف خارج‌شده و وارد غذا شوند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهید. حتماً از ظروف شیشه‌ای، سرامیکی و پلاستیکی و بسته‌بندی پلاستیکی که دارای برچسب ایمن در ماکروویو هستند، استفاده کنید. هنگام استفاده از ظروف ماکروویو برای گرم کردن غذا، همیشه دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید.

 از ظروف پلاستیکی که به‌وضوح آسیب‌دیده یا لکه‌دار شده‌اند یا بوی بدی دارند، خودداری کنید. همچنین در خصوص ماشین ظرف‌شویی دقت داشته باشید که همه پلاستیک‌ها قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی نیستند.

پلاستیک‌هایی با نقطه ذوب پایین، شیشه‌های مخصوص آشپزخانه و سرامیک‌های لعاب‌دار همگی می‌توانند در ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند مشروط به اینکه قادر به حفظ تغییرات در حرارت بالا باشند.درنهایت، رایج‌ترین راه برای تشخیص اینکه آیا ظروف پلاستیکی برای ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی ایمن است یا خیر، بررسی علامت مربوطه در زیر آن یا برچسبی است که روی آن نوشته‌شده است: “مناسب در ماشین ظرف‌شویی” و یا “مناسب در ماکروویو” و عبارات مشابه آن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *