مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی

مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی

با پیشرفت صنایع و تلاش برای یک زندگی راحت برای همگان، ظروف یک‌بارمصرف نیز اهمیت خاصی پیداکرده‌اند. به‌طوری‌که، شاید نتوانیم زندگی بدون این ظروف را تصور کنیم. ظروف یک‌بارمصرف گیاهی در شکل‌ها و انواع مختلف در بازار عرضه می‌شوند. با افزایش استفاده از ظروف یک‌بارمصرف، آثار پلاستیک و مصنوعات تقریباً در همه جای طبیعت به چشم می‌خورد.

افزایش مصرف ظروف یک‌بارمصرف باعث شده تا زمین، محیط‌زیست و حتی منابع آب آشامیدنی دچار آلودگی شوند. همچنین، با افزایش آلودگی محیط‌زیست به‌وسیله‌ی این ظروف، به زیبایی محیط‌زیست آسیبی جدی وارد می‌شود. تا جایی که ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی باعث تهدید جان انسان‌ها و سایر موجودات شده‌اند.

دانشمندان برای بهبود این وضعیت به فکر تولید ظروف یک‌بارمصرف گیاهی افتاده‌اند. دانشمندان با تحقیقات گسترده توانسته‌اند با استفاده از مواد طبیعی، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی را تولید کنند. در این مقاله می‌خواهیم شمارا با مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی آشنا کنیم.

انواع ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی

معرفی ظروف یک‌بارمصرف گیاهی

به ظروفی که از پلاستیک یا پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر ساخته می‌شوند، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی گفته می‌شود. این نوع پلاستیک یا پلیمر از مواد خام طبیعی گیاهی تشکیل می‌شوند که نشاسته‌ی ذرت، تفاله‌ی نیشکر، پوست پرتقال و … از این دسته‌اند. ظروف یک‌بارمصرف گیاهی وقتی دور ریخته می‌شوند به‌طور طبیعی تجزیه می‌شوند، به این صورت که میکروارگانیسم‌ها متابولیزه شده و مواد تشکیل دهنده‌ی این ظروف را تجزیه می‌کنند.

به همین خاطر، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی نسبت به ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند. معمولاً، درصورتی‌که ظروف یک‌بارمصرف گیاهی در معرض اکسیژن یا نور قرار گیرند، سه تا شش ماه طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

درصورتی‌که این زمان برای ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی تا حدود هزار سال می‌باشد. بنابراین، یکی از مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی این است که، این ظروف در مقایسه با ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی زودتر تجزیه می‌شوند.

مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی

برای این‌که بدانیم چرا باید ظروف یک‌بارمصرف گیاهی را به ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی ترجیح دهیم، باید با مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی آشنا شویم. برای این‌که بتوانیم زمینی پاک داشته باشیم، باید از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی استفاده کنیم. در ادامه قصد داریم شمارا از مزایای استفاده از این ظروف آگاه سازیم.

انتشار کربن کمتر در هنگام تولید این ظروف

انتشار کربن در هوا باعث افزایش اثر گلخانه‌ای و گرمایش جهانی می‌شود. درحالی‌که، یکی از مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی این است که این ظروف در هنگام تولید، کربن کمتری وارد هوا می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد، در هنگام تولید یک‌تن پلاستیک معمولی، پنج‌تن کربن در هوا منتشر می‌شود. این میزان تولید کربن برای تولید یک‌تن پلاستیک گیاهی فقط، ۸۰۰ کیلوگرم می‌باشد.

همچنین، هنگام تولید ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای نسبت به ظروف پلاستیکی ۶۸ درصد کمتر است.

کاهش مصرف انرژی و نفت

یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی این است که میزان انرژی مصرفی هنگام تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی ۶۵ درصد کمتر از ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی است. برای ساخت ظروف گیاهی از نشاسته‌ی ذرت استفاده می‌شود بنابراین، با تولید این ظروف وابستگی به نفت از بین می‌رود.

با تولید ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، دیگر نیازی به سوزاندن سوخت‌های فسیلی نیست و می‌توان با استفاده از همان انرژی، مواد اولیه‌ی بیشتری برای ظروف یک‌بارمصرف گیاهی تولید و از آلودگی هوا و به‌طورکلی محیط‌زیست جلوگیری کرد.

کاهش زمان تجزیه

با دور ریختن ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی، بیش از صدها سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند. این در حالی است که، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی طی سه تا شش ماه تجزیه می‌شوند. با طولانی شدن زمان تجزیه‌ی ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی، زباله‌های دفنی افزایش می‌یابد.بنابراین، یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف ظروف یک‌بارمصرف گیاهی این است که می‌توانیم محیط زیستی پاکیزه داشته باشیم.

سالم برای انسان‌ها

به علت این‌که ظروف یک‌بارمصرف گیاهی از مواد طبیعی ساخته می‌شوند، هیچ خطری برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند. برخلاف ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی که حاوی مواد بالقوه می‌باشند، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی هیچ نوع ماده‌ی آلاینده و سمی تولید نمی‌کنند.

تولید زباله‌ی کمتر

آمارها نشان می‌دهد، حدود ۱۰ درصد از کل زباله‌ها را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهند، به‌طوری‌که هرساله میلیون‌ها تن زباله‌ی پلاستیکی وارد محیط‌زیست می‌شود. در بین زباله‌های پلاستیکی تنها مقدار کمی از آن‌ها بازیافت می‌شوند و بقیه در طبیعت رهاشده یا دفن می‌شوند

دفن زباله‌ها باعث آلودگی محیط‌زیست و به خطر افتادن سلامت همه‌ی موجودات می‌شوند. برای دفن زباله‌های پلاستیکی مساحت زمین زیادی نیاز است، این در حالی است که می‌توانیم در این زمین‌ها به‌جای دفن زباله به کشاورزی، سکونت یا کاربردهای صنعتی بپردازیم. اگر از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی استفاده کنیم، مواد این ظروف به‌راحتی جذب خاک شده و به خاک گیاهی تبدیل می‌شوند.

جلوگیری از انتشار مواد شیمیایی

به علت این‌که ظروف یک‌بارمصرف گیاهی از کربن و مواد شیمیایی تشکیل نمی‌شوند بنابراین، سمی به‌حساب نمی‌آیند. ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی از موادی مانند، کربن، متان، ترکیبات شیمیایی و دیگر آلاینده‌ها تشکیل می‌شوند. بنابراین، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی به‌زودی شروع به تجزیه می‌کنند و درصورتی‌که بازیافت شوند، کربن، مواد شیمیایی و … را وارد محیط‌زیست نمی‌کنند. بنابراین، این مورد یکی دیگر از نکات مهم در مبحث مزایای استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی است.

تجزیه به روش طبیعی

بعضی از مواد در طبیعت می‌توانند به مواد طبیعی تجزیه‌شده و در خاک ترکیب شوند، به این مواد کمپوست گفته می‌شود که ظروف یک‌بارمصرف گیاهی یکی از این مواد هستند. تجزیه‌ی مواد در طبیعت به‌وسیله‌ی میکروارگانیسم‌های طبیعی مانند باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در محیط انجام می‌پذیرد. به این صورت که، میکروارگانیسم‌ها ظروف یک‌بارمصرف گیاهی را متابولیزه می‌کنند.

ترکیبات جدید

در تولید ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، زمانی که مواد طبیعی تبدیل به پلیمر می‌شوند، می‌توان این مواد را با پلاستیک‌های تولیدشده از مولکول‌های نفت ترکیب کرد. همین مسئله باعث می‌شود تا بتوان درصد حاصل از سوخت‌های فسیلی را کم کرد. یکی از مزیت‌های این محصول جدید و ترکیبی این است که استحکام بیشتر و ضرر کمتری دارد.

بازیافت آسان

برای این‌که بتوانیم از افزایش تعداد زباله‌های پلاستیکی و انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از تولید این زباله‌ها جلوگیری کنیم، می‌توانیم از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی استفاده کنیم. آمارها نشان می‌دهد، صرفه‌جویی کربن به‌صورت خالص برای بازیافت تا ۳۰ درصد خواهد بود این درحالی‌که است که اگر مصرف ظروف یک‌بارمصرف گیاهی افزایش یابد، این صرفه‌جویی می‌تواند تا ۸۰ درصد افزایش یابد.

بازیافت ظروف یکبار مصرف

سخن آخر

ظروف یک‌بارمصرف گیاهی یکی از مواردی است که می‌تواند نجات‌دهنده‌ی محیط‌زیست باشد. با جایگزینی این محصولات به‌جای ظروف پلاستیکی می‌توانیم ضایعات، آلودگی میکرو پلاستیک و اسیدیته‌ی اقیانوس‌ها را کاهش دهیم.

با استفاده از ظروف یک‌بارمصرف گیاهی می‌توان مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داد، تجزیه‌ی زباله‌ها را سرعت بخشید، انتشار کربن را کاهش داد، مصرف انرژی، نفت و زمان تجزیه را کاهش داد، زباله‌ی کمتری تولید کرد، از انتشار مواد شیمیایی جلوگیری کرد، ترکیبات جدیدی به بازار ارائه داد و فرصت بازاریابی جدیدی ایجاد کرد.

همه‌ی مواردی که ذکر شد، از مزایای مصرف ظروف یک‌بارمصرف گیاهی می‌باشد که با استفاده از این مواد می‌توان در داشتن زمینی پاک سهیم بود و از آن لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *