چه ظروفی برای غذای بیرون بر مناسب است؟

چه ظروفی برای غذای بیرون بر مناسب است؟

گاهی مشتریان، تمایل دارند تا باقیمانده‌ی غذای خود را بیرون ببرند و یا در بسته‌بندی خاصی، غذای خود را خریداری کنند. در این صورت، توجه به یک انتخاب مناسب، برای ظرف غذای بیرون بر، به‌عنوان یکی از تجهیزات نگهداری مواد غذایی، برای آشپزخانه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها اهمیت دارد.

ضرورت توجه به ظرف غذای بیرون بر

در این بخش، به برخی نکاتی که توجه به ظرف غذای بیرون بر را برجسته می‌کند، اشاره می‌کنیم. رستوران‌هایی وجود دارند که صرفاً غذای بیرون بر ارائه می‌دهند. در این صورت، برند سازی و توجه به مطرح کردن برند رستوران بسیار اهمیت می‌یابد و باید به این نکته در بیان ویژگی‌های رستوران خود، توجه ویژه نشان دهند. از طرفی، در نگاه مشتری، انتخاب یک ظرف غذای بیرون بر مناسب، تأثیر چشمگیری داشته و به فروش بیشتر رستوران، کمک می‌کند. داشتن طراحی خلاقانه در این مورد، به معرفی هرچه بهتر یک رستوران، ازنظر کیفیت، کمک شایانی می‌کند.

همچنین، مواد غذایی به‌سرعت، فاسد می‌شوند که می‌تواند بر روی سلامتی افراد، تأثیر گذاشته و عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد. این موضوع، اهمیت توجه به جنس ظرف و نوع بسته‌بندی غذا را نشان می‌دهد.

در پیک‌نیک به چه وسایلی نیاز داریم؟

ویژگی‌های مهم یک ظرف غذای بیرون بر

باتوجه‌به اینکه غذاها در شکل و نوع مختلفی طبخ و سرو می‌شوند، بایستی علاوه بر رعایت استانداردهای بهداشتی و عدم ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، موارد زیر را برای انتخاب مناسب یک ظرف غذای بیرون بر متناسب با تنوع غذایی و نوع غذا در نظر گرفت.

عدم شکل‌پذیری ظرف: مهم است که بسته‌بندی غذا در حین حمل‌ونقل، به شکلی سالم به مقصد و به دست مشتری برسد؛ بنابراین برای حفظ کیفیت غذا در مسیر، باید در نظر داشت که ظرف غذای بیرون بر، در اثر گرما و حتی چربی‌های ناشی از غذا، شکل متفاوتی به خود نگرفته و واکنش خاصی نشان ندهد.

امکان قرارگرفته در ماکروویو: یک بسته‌بندی مناسب باید علاوه بر اینکه از سرد شدن غذا جلوگیری می‌کند، برای گرم کردن آن نیز مناسب باشد. در صورت ایجاد واکنش شیمیایی در ظروف پلاستیکی، مواد مضری وارد غذا شده و سلامت افراد را تهدید می‌کند؛ بنابراین این ویژگی نیز، نشات گرفته از جنس مواد به‌کاررفته در ظرف غذای بیرون بر می‌باشد.

توجه به جنس، ابعاد و رنگ ظرف غذای بیرون بر: این ویژگی‌های از مواردی است که در نگاه اول، به‌طور مستقیم بر ذهنیت مشتری شما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به افزایش فروش، جذب بیشتر مشتریان و برند سازی رستوران شما شود. باید در نظر داشت، جنس ظرف غذای بیرون بر، بر روی قیمت تمام‌شده این محصول نیز اثرگذار است و برای قیمت رقابتی، باید آن را مدنظر قرارداد. مواد اولیه‌ی به‌کاربرده شده در ظرف نیز، بر روی مقاومت حرارتی و وزن ظرف غذای بیرون بر نیز تأثیرگذار است.

ظروف مناسب غذای بیرون بر

در طراحی و تولید ظرف غذای بیرون بر، بایستی یک سری استانداردها در نظر گرفته شود تا هم به لحاظ بهداشتی، جذب مشتریان و هویت‌سازی مناسب بوده و هم برای رستوران مقرون‌به‌صرفه باشد؛ لذا در ادامه، به جهت بررسی بهتر و انتخاب گزینه‌ی مناسب برای ظرف غذای بیرون بر، ظروف را ازنظر قابل بازیافت بودن، دسته‌بندی و سپس مزایا و معایب موارد مندرج در هر دسته را بررسی می‌کنیم. با توجه به معیارهای مدنظر قرارگرفته شده، می‌توان به یک انتخاب مناسب برای ظرف غذای بیرون بر برای رستوران خود رسید.

ظروف قابل بازیافت: ظروف قابل بازیافت، محصولاتی هستند که می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد یا دوباره به مواد جدید، تبدیل کرد. ظروف بیرون بر قابل بازیافت، معمولاً از پلاستیک ساخته می‌شوند. اما انواع دیگری از این ظروف نیز، در دسترس است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ظروف قابل بازیافت از جنس آلومینیوم: ظروف آلومینیومی بسیار سبک و درعین‌حال، کم‌هزینه‌ترین گزینه بوده و برای استفاده در فر و فریزر مناسب می‌باشد. ظرف غذای بیرون بر آلومینیومی، به جهت بازیافت کاربرد گسترده‌ای دارد.  همچنین تابه‌های فویل آلومینیومی از گزینه‌های محبوب و ارزان‌قیمتی برای ظرف غذای بیرون بر به‌حساب می‌آید.

ظروف قابل بازیافت از جنس پلی‌پروپیلن: این ظروف، قابلیت قرارگیری در ماکروویو و فریزر را داشته و ازجمله ظروف کم‌هزینه، کم‌وزن و بادوام می‌باشد. این نوع ظروف، انتخاب بسیار مناسبی برای غذاهای داغ به شمار می‌آیند و دارای مقاومت بسیار بالایی است و همچنین برای انسان و محیط‌زیست بی‌خطر می‌باشد.

ظروف قابل بازیافت از جنس پلی‌اتیلن: این ظروف، نسبت به ظروف پلی‌پروپیلن، هزینه بیشتری داشته و رایج‌ترین پلاستیک موردقبول است. این نوع ظروف، تحمل گرمایی نسبتاً کمی داشته و در ظروف شفاف مورداستفاده قرار می‌گیرد و درصورتی‌که غذای داغ به درون این ظرف‌ها ریخته شود، مواد غذایی با این مواد ترکیب‌شده و واکنش شیمیایی نشان می‌دهد.

ظروف مقوایی: میدانیم که استفاده از گزینه‌های سازگار با محیط ‌زیست، همچون ظروف مقوایی و یا کاغذی، مهم بوده و مقوای بهداشتی را می‌توان در شمار یکی از انواع مناسب مقواها دانست که دارای لایه‌ای پلاستیک بوده و از نشت چربی غذا جلوگیری می‌کند. این نوع ظروف، مقاومت بالایی داشته و در ابعاد مختلفی تهیه می‌شود.

ظروف پلاستیکی: شایان‌ذکر است که محصولات پلاستیکی مبتنی بر نفت، زیست‌تخریب‌پذیر نبوده و به مواد طبیعی تجزیه نمی‌شوند. این محصولات، به نانو پلاستیک‌ها تجزیه‌شده و منجر به آلودگی محیط‌زیست و درنهایت اکوسیستم‌های طبیعی و سلامت انسان را تهدید می‌کند. ازجمله این ظروف، می‌توان به ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف اشاره کرد. ظرف پلاستیکی غذای بیرون بر، طراحی مقاومی داشته و از نشت غذا جلوگیری می‌کند. برخی از انواع این ظروف، قابلیت قرارگرفته در ماکروویو رادارند.

آیا ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذا بی خطر است؟

نگاهی اجمالی بر انواع ظروف بیرون بر

ظروف یک‌بارمصرف آلومینیومی: در این نوع ظروف، گرم نگه‌داشتن غذا اهمیت داشته و دارای اولویت است. این ظروف، در زمره پرفروش‌ترین، بی‌ضررترین و بهداشتی‌ترین ظروف به‌حساب می‌آیند. از مزایای این ظروف، می‌توان به عدم واکنش با مواد غذایی، سازگار با بدن انسان، قابل بازیافت بودن و درنهایت حمل‌ونقل آسان آن اشاره کرد. این ظروف ازجمله ظروف سبک، کم‌حجم و مقاوم می‌باشد.

ظروف یک‌بارمصرف فومی: این ظروف، بسیار سبک بوده؛ اما نمی‌توان آن را یک گزینه دوستدار محیط‌زیست به‌حساب آورد. همچنین این ظروف، قابلیت گرم کردن در ماکروویو را ندارند. ظروف یک‌بارمصرف فومی، برای نگهداری غذاهای گرم و سرد مناسب بوده که برای ارسال غذا توسط رستوران‌ها به‌طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود.

ظروف یک‌بارمصرف کاغذی: ظروف کاغذی ازجمله ظروف مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست می‌باشد و امکان گرم کردن غذا در ماکروویو برای آن وجود دارد. همچنین قابلیت چاپ نام و برند رستوران بر روی این نوع ظروف، فراهم است. از معایب این نوع ظروف، می‌توان به امکان جذب چربی غذا اشاره کرد. این نوع ظروف، مشکل شکسته شدن را نیز ندارند.

ظروف یک‌بارمصرف تلقی یا شیشه‌ای: در این نوع ظروف، استحکام بالا مدنظر بوده و به علت ظاهری گیرا در جذب مشتریان، تأثیرگذار است. همچنین قابلیت نگهداری در فر و ماکروویو را نیز دارند. این ظروف به علت وزن زیادی که دارند به‌عنوان ظرف غذای بیرون بر، انتخاب مناسبی نبوده و نیز هزینه‌ی بالایی را در بردارند.

ظروف یک‌بارمصرف گیاهی: نوعی از ظروف، بر پایه‌ی نشاسته ذرت می‌باشند که ازجمله ظروف دوستدار محیط‌زیست، به شمار می‌آید. در این ظروف، درصد کمی از پلاستیک نیز استفاده می‌شود؛ اما درعین‌حال به علت کم‌ضرر بودن آن، نسبت به ظروف پلاستیکی، کاربرد بیشتر داشته و مقرون‌به‌صرفه نیز می‌باشد.

ظرف غذای بیرون بر باگاس نیشکر: این ظروف، ازجمله ظروف بادوام و سازگار با محیط‌زیست و تجزیه‌پذیر بوده و بدون آسیب رسیدن به غذا، قابل‌استفاده در فریزر و ماکروویو است و نگهدارنده خوبی برای غذا و گرمای غذا به شمار می‌آیند؛ بنابراین می‌توان این گزینه را به‌عنوان یک ظرف غذای بیرون بر، یک گزینه ایده‌آل به‌حساب آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *