بهترین روش برای نگهداری ظروف پلاستیکی

بهترین روش برای نگهداری ظروف پلاستیکی

امروزه ظروف پلاستیکی جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما دارد. به خاطر قیمت مناسب و تنوع این ظروف نمی‌شود در آشپزخانه‌ای اثری از این ظروف پیدا نکرد. انواع ظروف از جنس پلی‌اتیلن و پروپیلن تولیدشده که دوام بالایی دارد هم برای سلامت ما مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته ظروف پلاستیکی هم مانند باقی وسایل نیازی به مراقبت و نگهداری دارد.

اگر می‌خواهید ظروف پلاستیکی آشپزخانه نسبت به هزینه‌ای که کردید عمر بیشتری برای شما کنند مانند روز اول بدرخشند باید یکسری نکات ساده را رعایت کنید. در این مقاله سعی کردیم بهترین نکات را برای شما جمع‌آوری کنیم تا ظروف شما مثل روز اول بدرخشند.

نحوه پاک کردن لکه از روی ظروف پلاستیکی آشپزخانه

ظرف غذای خود را بازکنید و مطمئن شوید که هیچ خرده یا باقی‌مانده غذای خیس و خشکی در آن باقی نمانده است. ابتدا آن‌ها را با قاشق یا چنگال جدا کرده و بیرون بیاورید. سپس ظرف را با آب کاملاً گرم بشویید و آب آن را تخلیه کنید سپس مراحل زیر را برای پاک کردن لکه از روی ظروف پلاستیکی انجام دهید.

 ظرف خود را با سرکه سفید مقطر پرکنید و آن را تا سطح لکه‌های ظرف پرکنید. می‌توانید به‌جای سرکه از مواد شوینده هم استفاده کنید بسته به لکه روی ظروف پلاستیکی آشپزخانه خود اجازه دهید سرکه حدود نیم ساعت تا یک ساعت درون ظرف بماند و سرکه یک ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد.

در پایان نیم ساعت یا یک ساعت درب ظرف را بردارید و سرکه را به بیرون بریزید و مایع ظرف‌شویی را درون آن بریزید با یک اسفنج یا برس تمیزکننده کمی ساینده بشویید تا بقای لکه پاک شود و از مالش بیش‌ازحد محفظه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث خراشیدگی پلاستیک شود. ظروف پلاستیکی آشپزخانه خود را بشویید و با وارونه گذاشتن یا قرار دادن چند دقیقه زیر نور خورشید اجازه دهید ظرف کاملاً خشک شود.

نحوه شست‌وشوی ظروف پلاستیکی

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از لکه‌ها این است که بلافاصله پس از پایان آن را بشویید هرچه مدت‌زمان بیشتری را صرف اختلاط با غذای باقی‌مانده بکند. زمان و انرژی بیشتری باید بگذارید برای شست‌وشو. اگر شما ظرف پلاستیکی را در قفسه دوم پایینی ماشین ظرف‌شویی قرار دهید ممکن است به دلیل نزدیک بودن به عنصر گرمایش ماشین ذوب شود، یا شکل خود را از دست دهد پس بهتر است همیشه آن را در قفسه بالایی بگذارید.

جلوگیری از لک شدن ظروف پلاستیکی آشپزخانه

این ترفند یک سرآشپز است. او می‌گوید که این کار را برای تازه‌تر نگه‌داشتن غذا در جعبه‌های خود انجام می‌دهند، اما برای ظروف پلاستیکی غذا نیز کاملاً کار می‌کند. از هر چیزی که استفاده می‌کنید، به‌عنوان بافر بین پلاستیک و غذا عمل می‌کند، ظرف را از بو و رنگ در امان نگه می‌دارد و فرآیند پاک‌سازی را آسان می‌کند. سعی کنید از هر چیزی که استفاده می‌کنید مجدداً استفاده کنید تا این کار سازگارتر با محیط‌زیست باشد.

چگونه ظروف پلاستیکی را فریز کنیم تا آسیب نبیند؟

بسیاری از ظروف پلاستیکی مواد غذایی دارای برچسب ایمن بودن در فریزر هستند که اغلب دارای نماد دانه برف در پایین آن هستند. درحالی‌که بیشتر ظروف پلاستیکی آشپزخانه برای استفاده در فریزر مناسب هستند، اما اگر محتویات داخل آن بیش‌ از حد منبسط شود، ممکن است دچار ترک خوردن شوند. پس در هنگام تهیه حتما به علامت دانه برف دقت کنید و به اندازه محتویات داخل ظرف مخصوصا اگر مایع بود توج کنید.

بهترین روش استفاده از ظروف پلاستیکی در ماکروویو

بسیاری از ظروف پلاستیکی مواد غذایی قابل‌استفاده در ماکروویو هستند، معمولاً با یک نماد کوچک ماکروویو در پایین مشخص می‌شوند. مواردی که برچسب ایمن برای ماکروویو دارند، به‌طور ویژه طراحی‌شده‌اند تا در برابر گرمای شدید بدون ذوب یا تغییر شکل مقاومت کنند. در بهترین فروشگاه صالح‌آباد

انواع ظروف پلاستیکی با مناسب برای ماکرویو موجود است که شما می‌توانید یا خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

همچنین لازم به ذکر است که قرار دادن پلاستیک حاوی مواد شیمیایی BPA در ماکروویو می‌تواند منجر به ترشح بیشتر مواد نامطلوب از پلاستیک و ورود مواد غذایی شود؛ بنابراین، باید از قرار دادن محصولات حاوی BPA در ماکروویو خودداری کنید

بهترین روش برای مراقبت از ظروف پلاستیکی

اگرچند ظروف پلاستیکی آشپزخانه دارید، توصیه می‌کنیم درب آن را محکم ببندید تا از مخلوط شدن ظروف با اندازه مشابه جلوگیری کنید. فشار دادن نادرست درب روی ظرف می‌تواند پلاستیک را کج کند و بعد که موادی داخل ظرف می‌ریزید باعث عبور جریان هوا از ظرف دربسته شود.

هرچند وقت یک‌بار باید ظروف پلاستیکی خود را عوض کنید؟

اگر از ظروف چندساله استفاده می‌کنید، زمان تعویض آن‌ها فرارسیده است. هنگامی‌ که غذا یا سبزی‌ها در ظروف نگهداری پلاستیکی قدیمی نگهداری می‌شوند، به دلیل بوی بد به‌سرعت فاسد می‌شوند. معمولاً ظروف بزرگ‌تر از پنج سال باید تعویض شوند. شما با خرید از یک پلاستیک فروشی ارزان به‌صرف هزینه اندک می‌توانید ظروف خودزا نو کنید  مراقبت از ظروف پلاستیکی جدیدبعید است ظروف پلاستیکی مواد غذایی قبل از بسته‌بندی استریل شوند، بنابراین باید همیشه محصولات جدید را بشویید تا ایمن باشند. حتما بعد استفاده از این ظروف، بعد کثیف شدن آن را بشویید تا رنگ و بو به خود نگیرد و بگذارید با درب باز خشک و خیسی این ظروف را با یک دست ما خشک تمیز بگیرید تا لک نشود.

تمیز کردن ظروف پلاستیک‌های زرد شده ‏با آب‌اکسیژنه

 استفاده از آب‌اکسیژنه یکی از عالی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن رنگ زرد پلاستیک است.  این روش خطر کم‌تری نسبت به استفاده از وایتکس دارد. برای شروع یک تشت کوچک را از آب‌اکسیژن پرکنید و یک‌چهارم آب‌اکسیژنه مایع لباس‌شویی به محلول اضافه کنید. ظروف پلاستیکی آشپزخانه که زرد شده را داخل محلول بگذارید و اجازه دهید سه تا شش ساعت داخل تشت باقی بماند بعد شروع از اتمام ظرف را بردارید آبکشی کنید بگذارید جلوی نور خورشید تا خشک شود تا اثری از رنگ گرفتگی باقی نماند 

از بین بردن بوی بد ظروف پلاستیکی آشپزخانه

ظروف پلاستیکی متأسفانه سریعاً بو می‌گیرند و با شست‌وشو ساده بو را نمی‌توان از بین برد برای همین پیشنهاد می‌کنیم از قهوه، چای کیسه‌ای و وانیل کمک بگیرید. قهوه را به‌صورت خشک داخل ظرف برید و اجازه دهید یکی دو روز بماند بعد ظرف را خالی کنید و بشویید. برای استفاده از وانیل هم لازم است ظرف را با آب سرد پرکنید مقداری وانیل بریزید و چند ساعت صبر کنید و ظرف را آب‌کشی کنید

جمع‌بندی

اگر نکاتی را که در این مقاله گفتیم رعایت کنید خواهید دید چقدر در صرف هزینه و زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید و دیگر چیزی شما را آزار نخواهد داد. ما گفتیم با کمک گرفتن از جوش‌شیرین، قهوه، وانیل، آب‌اکسیژنه چه‌کارهای شگفت‌انگیزی می‌توانید انجام دهید و ظروف خود را مانند روز اول درخشان کنید. بوی بد لکه‌های مزاحم را باهم از بین بردیم. گفتیم می‌شود به عمده‌فروشی پلاستیک رفت و باقیمت مناسب جای ظرف کهنه خود را با ظرف نو عوض کرد!

در مجموع ظروف پلاستیکی آشپزخانه، ظروف بدقلقی نیستند و همان‌طور که سریع لک و رنگ می‌گیرند، می‌شود سریع برقشان انداخت، به سراغ ظروفی که دیگر به خاطر چند لک کنارشان گذاشته‌اید بروید و ترفندهای ما را بکار گیرید.شما ظروف پلاستیکی در آشپزخانه خوددارید؟ هرچند سال یک‌بار ظروف خو را نو می‌کنید؟ چه روش‌هایی برای خوب نگه‌داشتن ظروف پلاستیکی انجام می‌دهید؟ کدام‌یک یک از ترفندهای بالا را رعایت می‌کنید؟ اگر راه‌حلی دارید حتما دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *