بهترین ظروف نگهداری غذا

 

بهترین ظروف نگهداری غذا

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که از وعده‌های غذایی که میل می‌کنید مقداری باقی‌مانده باشد و نخواهید آن‌ها را دور بریزید و یا اینکه در سفر و گشت‌وگذار هستید و نمی‌دانید مواد غذایی خود را چگونه نگهداری کنید یا اینکه شاغل هستید و باید برای روز‌های کاری غذا را فریز کنید و یا برای کودکتان آن را نگهداری کنید. در این مواقع نیاز به ظروف نگهداری غذا داریم که هم فضای اندکی را اشغال کنند و هم برای سلامت بدن زیان نداشته باشند و همین‌طور همیشه در دسترس باشند و درب آن‌ها محکم باشد تا کمترین واکنش‌پذیری با هوای موجود در اطراف انجام شود.

گاهی اوقات بااینکه همه‌ی نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم، بازهم دچار برخی بیماری‌ها می‌شویم که به‌ظاهر علت آن‌ها مشخص است اما درواقع این بیماری‌ها می‌توانند به خاطر مواد غذایی باشند که در جای نامناسب نگهداری شده‌اند و این ظروف نگهداری غذا هستند که مانند دشمنی خاموش و پنهان به جنگ سلامتی ما می‌آیند. در این مقاله خواهید آموخت که در کجا از چه ظروفی برای نگهداری غذا استفاده کنید و اینکه این ظروف باید از چه جنس و متریانی باشند تا به‌سلامت شما و ماده غذایی آسیب وارد نکنند.

بهترین ظروف نگهداری غذا در یخچال

هنگامی‌که می‌خواهید غذای باقی‌مانده‌ی سفره‌ی خود را در یخچال نگهداری کنید به ظروف نگهداری غذا که ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد، نیاز دارید. این ظروف از هر جنسی می‌توانند باشند، البته باید توجه داشته باشید که جنس ظروف نگهداری غذا که از آن استفاده می‌کنید باید به‌گونه‌ای باشد که با مواد غذایی داخلش واکنش ندهد و درواقع از هر جنسی که باشد، باکیفیت و مرغوب باشد.

ظروف نگهداری غذا از جنس شیشه، پلاستیک فشرده، سرامیک و حتی فلزی، از بهترین متریال‌هایی هشتد که برای نگهداری غذا در یخچال مناسب هستند. البته این نکته را فراموش نکنید که ظروف نگهداری غذا از جنس فلز ممکن است با مواد غذایی اسیدی مانند ترشی و سایر خوراکی‌های اسیدی واکنش داده و به‌مرورزمان دچار فرسایش شوند. خصوصاً زمانی که ظرف فلزی شما بی‌کیفیت و نامرغوب است.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ظرفی که استفاده می‌کنید باید درب محکمی داشته باشد تا طعم غذا از بین نرود و دیگر طعم‌های موجود در یخچال با آن مخلوط نشود. برای این منظور درب ظروف نگهداری غذا به‌صورت قفل‌دار و یا واشر دار در بازار وجود دارند

بهترین ظروف نگهداری غذا در فریزر

همانند توضیحاتی که برای یخچال فرا گرفتید، باید بدانید که ظروف نگهداری غذا در فریزر نیز باید ویژگی‌های داشته باشند. همانطور که می‌دانید دمای فریزر معمولاً چندین درجه زیر صفر است و هر ماده‌ای که در آن قرار می‌گیرد در مدت زمان کوتاهی یخ‌ زده و منجمد می‌شود، به همین دلیل ظروف نگهداری غذا از جنسی که نسبت به شوک دمایی مقاومت ندارند برای نگه داشتن مواد غذایی در فریزر مناسب نیستند.

ظروف نگهداری غذا از جنس پلاستیک فشرده و از جنس فلزات مرغوب برای نگهداری مواد غذایی در فریزر مناسب هستند. این ظروف نیز مانند ظروف نگهداری غذا در یخچال باید درب محکمی داشته باشند تا گردش هوا درون آن به کمترین مقدار ممکن برسد و از فاسد شدن و از بین رفتن آن جلوگیری شود.

بهترین ظروف نگهداری غذاهای اسیدی

مطمئنا می‌دانید که برخی از مواد غذایی به دلیل خاصیت اسیدی که دارند می‌توانند با ظرفی که درون آن قرارگرفته‌اند واکنش داده و موجب تخریب ظروف نگهداری غذا و همچنین خود آن ماده غذایی شوند، بنابراین باید از ظروفی استفاده کنیم که این اتفاق زیان‌آور در آن به کمترین مقدار ممکن و یا حتی صفر برسد.

ظروف نگهداری غذا از جنس شیشه برای نگهداری این دسته از مواد غذایی مناسب هستند، اما ظروفی از جنس مس برای نگهداری مواد غذایی اسیدی پیشنهاد نمی‌شوند چراکه مس با مواد غذایی مانند ترشیجات واکنش می‌دهد. به همین دلیل ظروف مسی را با لایه‌ای از جنس استیل و یا نیکل و یا حتی قلع می‌پوشانند تا در حد زیادی از این واکنش‌های زیان‌آور جلوگیری کنند. جالب است بدانید که استفاده از ظروف نگهداری غذا از جنس استیل برای مواد غذایی اسیدی مناسب نیست و اصلاً توصیه نمی‌شود.

چه ظروفی برای غذای بیرون بر مناسب است؟

بهترین ظروف نگهداری لبنیات

برای نگهداری لبنیات بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که بهترین راه‌حل این است که بعد از باز شدن درب ظرف اصلی ماده لبنی، ظرف آن را تغییر ندهید و آن را از ظرفی به ظرف دیگر منتقل نکنید. اما اگر به هر دلیلی مجبور به تعویض ظرف نگهدارندِ ماده لبنی شدید،‌ بهتر است ظرفی را انتخاب کنید که از جنس شیشه باشد، شفاف و دردار باشد و حتماً قبل از استفاده آن را درون آب جوش ضدعفونی کرده و با یک دستمال کاملاً تمیز خشک‌کنیم. خوب است بدانید که لبنیات خیلی زود فاسد می‌شوند و ظرف نگهدارندِ آن بسیار مهم است و بهتر است پلاستیکی نباشد.

شاید این وضعیت برای شما هم پیش‌آمده باشد که هنگام نگهداری ماست درون یخچال متوجه آبکی شدن آن شده‌اید، برای برطرف شدن این موضوع ظروف نگهداری غذا از جنس پلاستیکی را دور بریزید و ظروف سفالی را جایگزین آن کنید. ظروف سفالی به خاطر خاصیت جذب و آبگیری بالایی که دارند مانع آب انداختن ماست می‌شوند و درواقع آب اضافه موجود در ماست را جذب می‌کنند.

بهترین ظروف نگهداری میوه و سبزیجات

همواره برای همه‌ی ما پیش‌آمده که دوست داشتیم میوه و سبزیجات تازه و شاداب داشته باشیم، اما این مواد هنگامی‌که چند روز در یخچال نگهداری می‌شوند، شادابی و طراوت خود را ازدست‌داده و پلاسیده می‌شوند.

به‌طورکلی برای نگهداری میوه‌ها و سبزیجات درون یخچال می‌توانیم از هر ظرفی که درب آن کاملاً محکم شود استفاده کنیم، برخی از سبزی‌ها را می‌توانیم تنها با پیچیدن داخل یکپارچه نخی تمیز و قرار دادن درون ظرفی درب دار که هوا به درون آن نفوذ مکند نگهداری کرد، اما باید توجه داشته باشیم که بافت میوه‌ها و سبزیجات بسیار آسیب پذیر و حساس است و در مای بسیار بالا و یا بسیار پایین به‌سرعت تخریب می‌شود. برای همین موضوع بهتر است سبزیجات و میوه‌ها را در قسمت‌های پایینی و گرم‌تر یخچال قرار دهید، پس ظروف خاصی برای این گروه از مواد غذایی مدنظر نیست، البته باید بدانید که به‌طورکلی استفاده از ظروف پلاستیکی، آن‌هم پلاستیک نامرغوب زیان‌آور است و توصیه نمی‌شود.

بهترین ظروف نگهداری سس مایونز و تخم‌مرغ

ظروف نگهداری غذا از جنس پلاستیک برای تخم‌مرغ به‌صورت خام یا آماده و همچنین سس مایونز اصلاً مناسب نیست. اگرچه امروزه سس‌های موجود در بازار اکثراً در ظرف‌های پلاستیکی نگهداری می‌شوند.

سخن پایانی

در این مقاله قصد داشتیم شمارا با بهترین ظروف نگهداری غذا آشنا کنیم و دانستید که اغلب ظروف نگهداری غذا از جنس پلاستیک برای این کار مناسب نیستند و بهتر است از ظروف شیشه‌ای و یا فلزی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *