ظروف مناسب برای مایکروفر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

 

ظروف مناسب برای مایکروفر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

امروزه برای گرم کردن غذا و یا پختن انواع کیک و شیرینی و فست فود از مایکروفر استفاده می‌شود. مایکروفر دارای اشعه ماورا بنفش است که برای سلامتی ضرر دارد. برای جلوگیری از نفوذ این اشعه به داخل غذا باید از یک‌سری ظرف‌های مخصوص استفاده کرد. در ادامه ظروف مناسب مایکروفر و ویژگی‌های آن‌ها را  بیان می‌کنیم.

از چه ظروفی در مایکروفر استفاده کنیم؟

تا حالا برای شما پیش آمده است که بخواهید غذای خود را در مایکروفر داغ کنید، اما ندانید باید از چه ظرفی استفاده کنید؟ یا با استفاده از یک ظرف دچار دلشوره شوید که آیا این ظرف مناسب است، یا ممکن است خطرهایی را به دنبال داشته باشد. ما در ادامه ظروف مناسب مایکروفر را برای شما نام می‌بریم.

  • ظروف پیرکس

اولین ظرفی که برای مایکروفر مناسب است ظرف پیرکس است. این ظرف از شیشه باکیفیت ساخته شده است که در برابر گرما و دمای بالا مقاوم است و به راحتی نمی‌شکند. این ظروف خاصیت آنتی‌ویروس یا همان ضداشعه بودن را نیز دارد. به این منظور می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. توجه کنید به علت درب نداشتن ظروف پیرکس از پلاستیک‌های محافظ غذا بر روی آن استفاده کنید. یکی از این نوع پلاستیک‌ها سلفون می‌باشد. حواستان باشد که سلفون با غذا برخورد نداشته باشد تا اشعه از طریق آن به غذا نفوذ نکند.

  • ظروف پلاستیکی

نوع دیگری از ظروف که مناسب مایکروفر هستند، ظروف پلاستیکی مخصوص است. این ظروف در مقابل گرما مقاوم است. باید بدانید نوعی از ظروف یکبار مصرف نیز در بازار موجود است که برای مایکروفر مناسب است. حتما هنگام خرید ظروف پلاستیکی مخصوص و ظروف یکبار مصرف نوع درب دار آن را تهیه کنید. اما توجه کنید که درب آن‌ها نباید محکم بسته شود و راه خروج بخار غذا را داشته باشد.

  • ظروف چینی

ظروف چینی یکی از مناسب‌ترین ظروف برای استفاده در مایکروفر است. برای استفاده از ظروف چینی به این نکته توجه کنید که این ظروف حتماً عاری از هرگونه نقش و نگار باشد و مقاومت آن زیاد باشد زیرا این ظروف بسیار شکننده است.

  • ظروف سفالی

نوع دیگری از ظروف که قابلیت استفاده در مایکروفر را دارد ظروف سفالی هستند. البته باید توجه کنید که این ظروف باید به میزان کم در ماکروفر بمانند تا بر اثر تبخیرشدن آب موجود در آن، این ظروف سفالی ترک نخورد.

  • پارچه و دستمال کاغذی

برای گرم کردن نان، سیب زمینی و فست فود که آب کمی دارند، می‌توان از انواع پارچه، کاغذ و دستمال کاغذی استفاده کرد.

  • ماهیتابه مخصوص

امروز تابه‌های مخصوصی برای استفاده در مایکروفر طراحی شده‌اند که می‌توانید از این تابه‌ها به راحتی استفاده کنید. حواستان باشد کاف این تابه‌ها را مقداری چرب کنید. این تابه‌ها از جنس تفلون هستند. خاصیتی که دارد سبب می‌شود که گرما به صورت مستقیم به همه جای تابع بتابد و از سوختن غذا جلوگیری کند.

  • ظروف چوبی

از ظرف مناسب برای مایکروفر ظروف چوبی است. این ظروف نیز مانند ظروف سفالی برای استفاده کوتاه مدت در حد چهار تا پنج دقیقه در مایکروفر قابل استفاده است.

ظروف مناسب مایکروفر از نظر شکل

در ابتدای مقاله در مورد اهمیت جنس ظروف برای شما گفتیم. نکته دیگری که وجود دارد این است که برای گرم کردن غذا در فر جنس یک ظرف به تنهایی کافی نیست؛ بلکه شکل ظرف هم در گرم کردن و درست کردن صحیح غذا تاثیر دارد. به طور مثال ظروف مربع مناسب استفاده در مایکروفر نیست و قطعاً غذا در دیواره های این ظروف می سوزد. در ادامه ظروف مناسب از نظر شکل را در مایکروفر بیان می‌کنیم.

  • ظروف گود

ظروف گود و عمیق برای استفاده در ماکروفر بسیار مناسب است زیرا در این صورت تماس با غذا بیشتر می‌شود و امکان گرم شدن بهتر غذا وجود دارد. کاسه‌ها نمونه‌هایی مناسب  برای ظروف گود هستند.

  • ظروف گرد

ظروف گرد و دایره‌ای به علت پخش گرما به همه نواحی ظرف سبب گرم شدن و مغز پخت شدن کامل غذا بدون ایجاد سوختن می‌شود. ازاین‌رو گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.

  • ظروف بیضی

از جمله اشکالی که بسیار مناسب استفاده در مایکروفر است، می‌توان به ظروف بیضی اشاره کرد. این ظروف با خاصیت پخش کردن دما به صورت یک‌سان، این امکان را می‌دهد که غذا بسیار سریع و یک‌دست گرم شود و یا اگر در حال پخت است، بسیار سریع پخته شود و از سوختن غذا جلوگیری می‌کند.

نکته : هنگام انتخاب شکل ظرف حواستات به این نکته باشد که ظرف‌های ساده و بدون طرح انتخاب کنیم تا در استفاده از آن طرح ها خدای ناکرده دچار مشکل نشوید.

چه ظروفی برای استفاده در مایکروفر مناسب نیست؟

در لیست بالا ظروف مناسب مایکروفر را بیان کردیم حال می‌خواهیم به آن‌هایی که برای استفاده در ماکروفر مناسب نیست اشاره کنیم که برخی از شما شاید ندانسته از این ظروف برای گرم کردن غذا در مایکروفر استفاده کرده اید. ما شما را با خطرهای احتمالی استفاده از این نوع ظروف آگاه می‌کنیم.

  • ظروف فلزی

ظروف فلزی به هیچ عنوان نباید در داخل مایکروفر قرار گیرد. زیرا در اثر حرارت بالا ممکن است دچار اشتعال و آتش سوزی شود. استفاده از کاسه و بشقاب و لیوانی که نقش و نگار فلزی داشته باشد برای استفاده در فر ممنوع است. هرچند که مقدار آن کم و ناچیز باشد. از ظروف فلزی فقط در حالت کانوکشن فر می‌توان استفاده کرد.

نکته مهم: از قرار دادن کنسرو و تن ماهی جهت داغ کردن این مواد غذایی در داخل فر خودداری کنید زیرا به علت فلزی بودن بدنه این غذاها امکان ترکیدگی آن‌ها در داخل فر وجود دارد.

  • ظروف آلومینیومی

استفاده از ظروف آلومینیومی هم برای استفاده در فر اصلا توصیه نمی‌شود. حتی اگر غذایی از بیرون تهیه کردید که در داخل ظرف یکبار مصرف آلومینیومی بود از قرار دادن ظرف در داخل فر خودداری کنید و غذا را در ظرف دیگری بریزید سپس اقدام به گرم کردن غذا کنید.

  • ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی برای استفاده در مایکروفر مناسب نیست زیرا پلاستیک موجود در این ظروف با گرما واکنش نشان می‌دهد و ذوب می‌شوند. در واقع با غذا مخلوط می‌شود. این پلاستیک بسیار خطرناک و سرطان‌زا است. توصیه می‌کنیم از استفاده آن بپرهیزید.

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص مایکروفر و ماشین ظرف‌شویی

نکاتی که هنگام استفاده از مایکروفر باید به آن دقت کنید

هنگام استفاده از مایکروفر باید به یک‌سری از نکات توجه کنید تا از پیش‌آمدن هرگونه مشکل و خطری جلوگیری شود. نکات کلیدی هنگام استفاده از مایکروفر عبارت‌اند از:

  • هنگام استفاده از مایکروفر باید درب آن کاملاً بسته باشد. بعضی مواقع ممکن است بر اثر کثیفی یا ایجاد جرم در داخل مایکروفر در آن کامل بسته نشود در این گونه موارد ابتدا مایکروفر را تمیز کرده و سپس اقدام به گرم کردن یا پختن غذا نمایید.
  • به هیچ عنوان مایکروویو خالی را روشن نکنید؛ زیرا این کار بسیار خطرناک می‌باشد. ابتدا غذا را در داخل فر گذاشته و سپس اقدام به روشن کردن فر نمایید.
  • هنگام گذاشتن غذا داخل فر و روشن نمودن فر، فاصله یک تا دو متری خود را با مایکروفر حفظ نمایید تا از خطرجلوگیری شود.
  • از استفاده بلافاصله غذای داغ شده در فر خودداری کنید. حداقل اجازه دهید ۳۰ ثانیه غذا در فر خاموش بماند.
  • همیشه فضای مایکروفر خود را تمیز نگه دارید.

هنگام خرید ظروف مناسب مایکروفر به چه نکته‌ای توجه کنیم؟

هنگام خرید ظروف مناسب مایکروفر به بسته‌بندی آن دقت کنید تا نماد خط موج‌دار یا کلمه میکرو و مایکرو را بر روی آن پیدا کنید‌. هر کدام از این‌ها نماد ظرف مناسب مایکروفر است.

کلام پایانی

ظروف مایکروفر امروزه از اهمیت بالایی در خانه ها برخوردارند. هنگام خرید این ظروف می‌توانید به سایت پلاستکو مراجعه کنید و ظروف مناسب استفاده در مایکروفر را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *