بهترین ظروف قابل استفاده در مایکروویو کدام است؟

 

ظروف قابل استفاده در ماکروویو کدام است؟

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌های خانه‌دار انتخاب ظروف قابل استفاده در ماکروویو است. ماکروویو یکی از چندین دستگاه‌های برقی موجود در آشپزخانه است که از آن در طبخ غذا و بیشتر برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود. برای اینکه ماکروویو چندین سال برای ما کار کند و آسیبی به آن وارد نشود، نیاز است از ظروفی استفاده کنیم که مناسب برای ماکروویو هستند. در ادامه انواع ظروف، ویژگی‌ها و کیفیت آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

چرا برای طبخ و گرم کردن غذا از ماکروویو استفاده می‌کنیم؟

یکی از دلایل اصلی برای استفاده از این دستگاه، راحتی کار با آن است. افرادی که زمان زیادی برای پخت و پز ندارند، یا افرادی که شاغل هستند، به راحتی می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند. ماکروویو یک دستگاه برقی پرکاربرد و پرمخاطب است که در اندازه‌ها، سایزها و رنگ‌های مختلف در بازار یافت می‌شود.

انواع ظروف مناسب برای ماکروویو

ظروفی مناسب ماکروویو را که قرار می‌دهید، باید متناسب با ماکروویو باشد. از نظر اندازه باید حداقل کوچک‌تر از ماکروویو باشد که وارد و خارج کردن ظرف به راحتی انجام شود. به این نکته باید توجه کنیم که هر ظرفی را نمی‌توان در ماکروویو قرار داد زیرا بسیاری از ظروف نامناسب بوده و ممکن است برای دستگاه شما خطرناک و حتی آسیب زا باشد. اگر شما نسبت به نوع ظرفی که در ماکروویو می‌گذارید شناخت نداشته باشید، ممکن است باعث انفجار، اتصال برق و حتی خرابی ماکروویو شود.

ویژگی ظروف مناسب ماکروویو

ظروف قابل استفاده در ماکروویو ظروفی هستند که مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما داشته باشند. اولین، مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی، شکل و جنس ظرف است. شما اگر از ظروف گرد و بیضی شکل استفاده کنید خیلی بهتر است تا از ظروف مستطیل و مربع استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده، ظروف گرد گرما را به طور یکنواخت پخش می‌کند و سپس گرم شدن تمامی غذا و نسوختن آن می‌شود. در حالی که استفاده از ظروف مستطیلی، سبب می‌شود کناره‌های غذایتان خشک و گاها سوخته شود‌.

جنس ظروف هم از مهمترین عواملی است که حائز اهمیت می‌باشد. ظروفی که از مواد قابل تجزیه شدن ساخته‌شده‌اند، مناسب‌ترین ظروف می‌باشند. این ظروف، از جنس سیلیکون است، که در کنار سایر ظروف مناسب می‌باشد. استفاده از این ظروف خطری را بابت ماکروویو تهدید نمی‌کند.

ویژگی بعدی ظروف قابل استفاده در ماکروویو، ضد حرارت بودن آن است. بدون شک تمام افرادی که این دستگاه را دارند، به دنبال آن هستند که از ظروفی برای گرم کردن غذا استفاده کنند، که ضد حرارت باشد و به راحتی نشکند. این روزها، پرطرفدارترین ظروف، ظروف شیشه‌ای، سرامیکی و ضد حرارت هست. این سه ظروف مناسب‌ترین ظرف برای ماکروویو است.

 

ظروف نامناسب برای ماکروویو کدام است؟

ظروف پلاستیکی

برای اینکه بتوانید به راحتی و بدون خطر از ماکروویو استفاده کنید، باید بدانید که از کدام ظروف نباید استفاده کنید. بسیاری از افراد نمی‌دانند که چگونه و از چه ظروفی استفاده کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند ظروف پلاستیکی مناسب‌ترین ظروف هستند. اما باید به شما بگویم، تمام ظروف پلاستیکی این‌گونه نیستند. شما هر نوع ظرف پلاستیکی را نمی‌توانید داخل ماکروویو بگذارید. حتماً باید ظرفتان مواد شیمیایی نداشته باشد. این ظروف را می‌توانید با آرم مخصوص ماکروویو در فروشگاه‌ها تهیه کنید.

ظروف فلزی و آلومینیومی

فلز اگر در مقابل حرارت قرار بگیرد، منجر به آتش‌سوزی می‌شود. حتی یه ذره کوچک از فلز هم نباید در برابر حرارت و گرما قرار بگیرد. ماکروویو هم جزو دستگاه‌هایی است که حرارت بسیار زیادی دارد. بنابراین نباید از ظروف فلزی برای گرم کردن غذا استفاده کنید. ظروف آلومینیومی هم ویژگی شبیه به ظروف فلزی دارند و نباید در ماکروویو قرار بگیرند. اگر از رستوران غذا سفارش می‌دهید، هیچگاه با ظروف آلومینیومی و یکبار مصرف غذا را داخل ماکروویو نگذارید. این ظروف حاوی مواد فلزی هستند که همانطور که بیشتر گفتیم، نامناسب می‌باشند‌

ظروف  سرامیکی

بیشتر ظروف سرامیکی، برای استفاده در ماکروویو مناسب هستند.سطح این ظروف معمولاً از لعاب پوشیده شده، که قبل از قرار دادن در ماکروویو باید از نظر شکستن و ترک خوردن بررسی شود.ظروفی که لعاب دارند، علاوه بر آسیب به ظرف، به خود دستگاه نیز آسیب می‌رساند.به همین دلیل از قراردادن ظروف ترک خورده، خودداری کنید.

ظروف کاغذی یا مقوایی

شما می‌توانید لیوان، بشقاب پلاستیکی را داخل ماکروویو قرار دهید، اما باید توجه داشته باشید که اگر روی سطح  ظروف تصاویری چاپ شده باشد، ممکن است خطراتی را ایجاد کند. همچنین، از قرار دادن ظروف پلاستیکی بازیافتی یا ظروفی که از یک لایه نازک پلاستیک ساخته شده‌اند، خودداری کنید.

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو 

 

چگونه مناسب بودن ظروف را داخل ماکروویو امتحان کنیم؟

یکی از مهمترین کارهایی که بعد از خرید ماکروویو باید انجام دهید، این است که ابتدا ببینید چه  ظروف قابل استفاده در ماکروویو است. برای این کار باید به روش زیر ظروف را داخل ماکروویو تست کنید.

ابتدا یک لیوان یا پیاله (که پیشنهاد می‌شود از لیوان استفاده کنید) پر از آب کرده و آن را داخل ماکروویو قرار دهید. سپس ظرفی  را که می‌خواهید تست کنید داخل ماکروویو گذاشته و لیوان پر از آب را داخل آن قرار دهید. در مرحله بعد ماکروویو را روشن کرده و روی بالاترین درجه و بالاترین حرارت گذاشته و بگذارید به مدت یک دقیقه در این حالت بماند. در مرحله آخر با دستتان ظرف را لمس کنید. اگر ظرف گرم شده باشد، مناسب برای ماکرویو نیست.

 

ظروف مناسب ماکروویو

ظروف آرکوپال

  یکی از ظروف قابل استفاده در ماکروویو، ظرف‌های آرکوپال هستند که کاملاً بی‌خطر بوده و می‌توانید از آن در ماکروویو استفاده کنید. وقتی شما از این ظرف، برای گرم کردن غذایتان استفاده کنید، مطمئن باشید غذایتان به‌خوبی گرم می‌شود. در واقع ظروف آرکوپال در گرم کردن و گرم نگهداشتن غذا، تاثیر بسزایی دارند.

ظرف‌های دردار و  روکش‌دار

می‌توانید از ظروف قابل استفاده در ماکروویو استفاده کنید که دردار باشند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که نباید در ظرف را محکم ببندید و همچنین نباید از روکش‌های پلاستیکی استفاده کنید. مناسب‌ترین روکش، برای ظروف بدون در، روکش فول آلومینیوم است که به گرم شدن بهتر غذا و پخت آن کمک می‌کند. یادتان باشد هیچ‌گاه روکش، نباید با غذا تماس پیدا کند.

ظروف پیرکس

 یکی دیگر از ظروف قابل استفاده در ماکروویو، ظروف پیرکس هستند، که  جزو ظروف شیشه‌ای نشکن می‌باشند و برای پخت و پز در ماکروویو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ظروف پیرکس، شکل‌های مختلفی دارد از جمله: گرد، مربع، مستطیل. ولی برای گرم کردن غذا در ماکروویو باید از ظرف‌های پیرکسی استفاده کرد که خیلی داغ نشوند. که برای این کار می‌توانید آن را داخل ماکروویو گذاشته و تست کنید.

 

نتیجه‌گیری

برای ماکروویوها حتماً باید از ظروفی استفاده کنید، که کاملاً ایمن باشند و سلامتی خودتان و غذا را تضمین کند. مطالبی که در بالا گفته شد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید مناسب‌ترین ظرف را انتخاب کنید. برای گرم کردن غذا در یک ظرف  مناسب ماکروویو، باید از ظرف‌های پیرکس، دربدار، آرکوپال، سرامیکی و ظروف قابل استفاده در ماکروویو استفاده کنید. از اینکه تا اینجای مقاله ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *