ظرف غذا چه جنسی بگیریم؟

 

 

ظرف غذا چه جنسی بگیریم؟

خیلی از مواقع هنگام خوردن غذا، به این فکر میافتیم که آیا ظرفی که از آن استفاده می‌کنیم از چه جنسی ساخته شده است؟ برای پاسخ به این دو سوال باید بگوییم که، بهترین ظرف غذا از بهترین برندها، در اندازه‌های مختلفی ایجاد می‌شود. به طور کلی، باید از ظرفی استفاده کنیم که بی‌خطر باشد و جنسی کاملاً با کیفیت و مرغوب داشته باشد.

 

بهترین ظرف برای پخت و سرو غذا کدام است؟

انواع مختلفی از قابلمه‌ها و ظرف غذا در بازار یافت می‌شود. این ظرف‌ها از جنس تفلون، پیرکس، چدن، مس و…. ساخته‌ شده‌اند. هر کدام از این اجناس ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که بر اساس مزایا و معایبی که دارند، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

ظروف تفلون

قطعاً نام ظروف تفلون را شنیده‌اید. تفلون به دلیل داشتن یک ماده پلیمری دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که از آن برای ساخت ظروف مخصوص پخت و پز استفاده می‌کنند. درست است ظروف تفلون دارای مزایا و معایبی می‌باشد، اما معایب آن در حدی نیست که مانع از استفاده از آن شود. یکی از معایب ظروف، پوشش چندلایه آن می‌باشد که به دلیل مقاومت کم به راحتی خراشیده می‌شود. از دیگر معایب ظروف تفلون می‌توان به تولید گاز سمی اشاره کرد. اگر ظرف تفلون بیش از اندازه گرم شود و یا بدون هیچ مواد غذایی، بر روی حرارت قرار بگیرد، گاز سمی از خود تولید می‌کند که برای سلامتی انسان مضر است.

علاوه بر معایب، ظروف تفلون مزایایی هم دارد. از مزایای آن می‌توان به نچسب بودن تفلون، مقاومت بالا در برابر حرارت، مقاومت بالا در برابر سرما و رطوبت، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، شستشوی راحت آن، و قابلیت استفاده در فر نام برد.

ظرف پیرکس

یکی از بهترین ظرف غذا را می‌توان، ظروف پیرکس نام برد. ظروف پیرکس، اکثراً از جنس شیشه هستند و مقاومت چندانی در برابر حرارت دارند.یکی از ویژگی‌های ظروف پیرکس را می‌توان مقاومت در برابر حرارت، بو، لکه، ضربه، عایق بودن در برابر صدا، امکان استفاده در ماکروویو، مناسب برای پخت و پز، مناسب برای قرار دادن در فریزر و نگهداری مواد غذایی و …. نام برد.

جنس ظروف پلاستیکی مخصوص ماکروویو و ماشین ظرف‌شویی

ظروف چدنی

ظروف چدنی از مواد مختلفی همچون آهن و سیلیس تشکیل شده‌اند که مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما دارند. به دلیل وجود آهن، ظروف چدنی، آهن موجود در غذا را حفظ می‌کند. طبخ غذاهایی که به مدت زمان زیادی برای پخت نیاز دارد در ظروف چدنی، سبب افزایش آهن خواهد شد. از بین بهترین ظرف غذا، ظروف چدنی بسیار سالم و بهداشتی هستند. همچنین از سوختن غذا نیز، جلوگیری می‌کنند.

علاوه بر فواید گفته شده، این ظروف معایبی هم دارد که می‌توان به گران بودن، سنگین بودن نام برد. اگر ظروف چدنی سنگین باشد، حمل آن آسان نیست.  همچنین ظروف چدنی زمان زیادی را نیاز دارد تا به خوبی گرم شود، این وقت زیادی را از شما می‌گیرد. اگر ظروف چدنی در برابر رطوبت قرار بگیرند، به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن، زنگ می‌زنند.

ظروف گرانیتی

به طور کلی، این ظروف از جنس گرانیت هستند و یک ویژگی مشترک با ظروف تفلون و سرامیکی دارند. آن ویژگی این است که این ظروف از چسبیدن و مخلوط شدن غذا با فلز موجود در ظرف جلوگیری می‌کند. به همین دلیل یکی از بهترین ظرف غذا محسوب می‌شود. از مزیت‌های ظروف گرانیتی می‌توان گفت که: این ظروف به نسبت سایر ظروف بهتر گرما را حفظ می‌کند. به همین دلیل سبب  می‌شود، غذای شما دیرتر بسوزد. از مزیت بعدی این ظرف، می‌توان به شستشوی راحت آن اشاره کرد. ظروف گرانیتی به راحتی، و با یک دستمال خشک کاملاً تمیز و پاکیزه می‌شود.

ظروف گرانیتی به نسبت سایر ظروف معایبی چندانی ندارد، اما یکی از معایبی که بین اکثر ظروف مشترک است، سنگینی وزن و حمل دشوار آن است. ظروف هرچقدر سبک‌تر باشد، حمل آن راحت‌تر است.

ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی، برخلاف سایر ظروف ارزان‌تر، شستشوی آن راحت‌تر و همچنین گرما را به‌سرعت منتقل می‌کند. وسایل مختلفی از جنس آلومینیوم در بازار یافت می‌شود همچون: کتری، قابلمه، ظروف یکبار مصرف و… . ظروف آلومینیومی بسیار سبک هستند و نسبت به سایر ظروف قیمت بسیار مناسب‌تری دارند. حمل آن بسیار آسان است و حرارت هم به راحتی در تمام ظرف پخش می‌شود. اما بسیار از دانشمندان بر این باورند که ظروف آلومینیومی برای بدن مضر هستند. چرا که باعث ایجاد یکسری بیماری می‌شوند.

یکی از مضرات آلومینیوم را می‌توان به ایجاد زخم معده اشاره کرد. همچنین استفاده از ظروف آلومینیومی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش خواهد داد. یکی از مهم‌ترین معایب، روکش پلاستیکی این ظروف است، که امروزه به مقدار فراوانی در بازار یافت می‌شود. این روکش می‌تواند مشکلات بیشتری را برای بدن ایجاد کند.

ظروف سرامیکی

وقتی شما از ظرف‌های سرامیکی استفاده می‌کنید، طعم بهتری را می‌توانید از غذا بگیرید. ظروف سرامیکی چسبندگی بسیار کمی دارند و در هنگام پخت غذا، در مصرف روغن هم می‌توانید با این ظرف صرفه‌جویی کنید. ظروف سرامیکی یکی از بهترین ظرف غذا محسوب می‌شوند، چراکه عایق حرارتی هستند و به راحتی حرارت را در تمام شرف پخش می‌کند. این قابلیت سبب می‌شود غذای شما بعد از چندین ساعت، همچنان گرم باقی بماند. در ساخت این ظروف از مواد طبیعی، مرغوب و با کیفیت استفاده شده است.

از معایب ظروف سرامیکی، می‌توان به سنگین بودن آن اشاره کرد. همچنین از مهم‌ترین معایب آن، از دست دادن چسبندگی بعد از ضربه است. این ظروف به ضربه بسیار حساس هستند و با کوچک‌ترین ضربه آسیب دیده و چسبندگی خود را از دست می‌دهند. ظرف‌های سرامیکی به نسبت دیگر ظرف‌ها قیمت بسیار بالایی هم دارد.

ظروف مسی

این ظروف معمولا زرد رنگ هستند. انواع مختلفی از این ظروف، در طرح‌های گوناگونی در بازار یافت می‌شود. ظرف‌های مسی گران‌ترین ظرف در بازار هستند، چون تأثیر به سزایی بر سلامت بدن دارند و بسیار مفید می‌باشند. حرارت اجاق گاز، به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن به داخل ظرف رسیده و این قابلیت از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. ظروف مسی، محبوبیت بیشتری در بین مردم دارد. چرا که بسیار از افراد پوست و مو، کم خونی، سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب‌ها و دیگر خواص مس در بدن، از آن استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید لوازم ضروری آشپزخانه

نتیجه‌گیری

در این مقاله، سعی کردیم انواع مختلفی از بهترین ظرف غذا را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که در مطالب فوق گفته شد، ظرف‌های مختلفی برای پخت و نگهداری غذا وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و خواص خاص خود را دارند. برای تهیه بهترین ظرف غذا، باید توجه به جنس ظرف، در اولویت قرار بگیرد. از ظروف از جنس خوب و مرغوبی برخوردار باشد، بدون هیچ مشکلی، به راحتی و چندین سال می‌توان از آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *